Programma 1: Bestuurlijk domein

Context en achtergronden

Burgerparticipatie

In de nota Burgerparticipatie (juli 2017) is vastgelegd wat het bestuur met burgerparticipatie wil bereiken. Door samen met de lokale samenleving te werken aan nieuwe plannen en projecten, is het mogelijk een hogere kwaliteit te realiseren. Kwaliteit betekent in dit kader ook dat plannen worden gedragen. Heemskerkers maken tijdens een participatietraject kennis met de werking van politiek en de gemeentelijke organisatie. Dat kan bijdragen aan het vertrouwen in de lokale overheid. Bestuur en ambtenaren krijgen meer inzicht in hetgeen bij inwoners en bedrijven leeft.

Jongerenraad

Doel van de Jongerenraad is om jongeren een stem te geven in de gemeente. Dat doen zij door de gemeente en andere organisaties gevraagd en ongevraagd advies te geven over kwesties die jongeren aangaan. Zij organiseren activiteiten en vragen Heemskerkse jongeren actief om hun mening. Thema’s waar de Jongerenraad een bijdrage aan levert zijn bijvoorbeeld: huisvesting, uitgaansbeleid, duurzaamheid, ontmoetingsplekken, welzijn, mantelzorg en toegankelijkheid van voorzieningen.

Internationale samenwerking en mondiale bewustwording

Uitvoering wordt gegeven aan de op 9 maart 2017 aangenomen raadsmotie Werelddoelen 2015-2030. Het bestuur verleent ondersteuning aan het comité De wereld in Heemskerk, dat zich ten doel stelt om de vijf thema’s binnen de VN-werelddoelen op natuurlijke wijze te verbinden aan bestaande dan wel nieuw te ontwikkelen economische, culturele, educatieve, historische en/of muzikale activiteiten in Heemskerk.