Programma 1: Bestuurlijk domein

Evaluatie Centrummanagement en structureel voortzetting Centrummanagement

Sinds september 2018 wordt de Bedrijven Investeringszone (BIZ) Centrum Heemskerk ondersteund door een centrummanager. De centrummanager helpt de BIZ-vereniging bij het creëren van focus en professionaliteit in de activiteiten en doelstellingen van de BIZ.

Opstellen van drie toekomstscenario's

In het coalitieprogramma is opgenomen om drie toekomstscenario's voor het centrum te laten ontwikkelen. Dit wordt als onderdeel opgenomen bij het opstellen van de Omgevingsvisie.

Energiescan

Het is een verantwoordelijkheid van een ieder om bij te dragen aan een beter milieu. Met het klimaatakkoord zet de rijksoverheid het doel. De gemeente Heemskerk brengt de energiescan onder de aandacht bij ondernemers, de eerste 100 aanmeldingen worden gratis aangeboden, zodat het bedrijven inzicht geeft in het huidige energieverbruik en welke energiebesparende mogelijkheden en kansen er zijn voor duurzame energieopwekking.

GreenBiz

Het primaire doel van GreenBiz is om individuele bedrijven te faciliteren bij het verduurzamen en om als collectief een energiepositief bedrijfsterrein te creëren door initiatieven voor en door ondernemers, ondersteund door Omgevingsdienst IJmond (en gemeente). Doordat ondernemers de keuze hebben tussen kleine individuele oplossingen of voor grote(re) collectieve deelname is er voor elk bedrijf een passende oplossing om stappen te zetten in verduurzaming.

Aandachtspunten 2020:

• Awareness creëren bij ondernemers en pandeigenaren op het gebied van verduurzaming (energiebesparing en duurzame opwek), informatievoorziening, bijeenkomsten, nieuwsbrieven en één op één gesprekken gericht op ondernemers (al dan niet via een kerngroep van ondernemers per bedrijventerrein).
  • Continuering en integratie van inzet van instrumenten als datalogger, warmtecamera, E-scans op bedrijfsniveau.
  • Ontwikkeling van monitoringsinstrumenten op bedrijfsniveau (CO2- reductie/voldoen aan energiewetgeving).
  • Ontwikkelen en begeleiden van nieuwe collectieve verduurzamingstrajecten.
  • Inbedding van de Lokale Energie Markt (GreenBiz Energy) en stimulering en facilitering van duurzame energie, waar mogelijk in samenwerking met lokale energie coöperaties.

Dienstverlening ondernemers

We gaan onderzoeken hoe de dienstverlening van de gemeente aan onze ondernemers door hen wordt ervaren. De uitkomst van dit onderzoek wordt gebruikt om onze dienstverlening gericht te verbeteren.