Programma 3: Fysiek domein

Context en achtergronden

Bereikbaarheid

De verkeerssituatie in de toekomst is moeilijk exact te voorspellen. Hoe wij ons verplaatsen zal onder invloed van onder andere technologische, demografische, economische, culturele en klimatologische ontwikkelingen, steeds veranderen. Ondanks deze onzekerheid staat de gemeente voor de uitdaging om een antwoord te vinden op de alsmaar groter wordende druk op de beperkte ruimte. Inbreiding, kwaliteit, dubbelgebruik, het faciliteren van de economie en mobiliteit en het opwaarderen van de openbare ruimte zijn hierbij de kernbegrippen, waarbij behoud van de kwaliteit van het landschap een voorwaarde is. Om te kunnen inspelen op de actuele situatie vindt monitoring plaats.

Regionale Bereikbaarheid

Onder de noemer IJmond Bereikbaar werken de IJmondgemeenten en het bedrijfsleven samen om de bereikbaarheid en doorstroming voor alle verkeersdeelnemers te optimaliseren. Een duidelijke versterking van het openbaar vervoer is gewenst. Er wordt een IJmondiale doorfietsroute aangelegd tussen Haarlem en Uitgeest.

Verbinding A8/A9

Heemskerk is voorstander van de verbinding A8/A9. Samen met de IJmondgemeenten zal de gemeente Heemskerk zich hard maken om de provincie Noord-Holland te bewegen de gewenste Heemskervariant gerealiseerd te krijgen.
Het college van Gedeputeerde Staten (GS) van de Provincie Noord-Holland heeft het Golfbaanalternatief aangewezen als voorkeursalternatief en stelt een landschapsplan op. Het landschapsplan is bepalend voor het go/no-go-besluit voor de aanleg van het Golfbaanalternatief. Wanneer de provincie besluit tot realisatie van het Golfbaanalternatief dan mag de leefbaarheid in de wijk Broekpolder daar geen nadelige gevolgen van ondervinden.

Veiligheid

Vormgeving en het gebruik van de weg moeten zijn afgestemd op de functie van de weg. Met name de zwakkere verkeersdeelnemers zoals jongeren, ouderen, voetgangers, fietsers en mindervaliden, verdienen bescherming. Educatie, voorlichting en handhaving spelen daarbij een rol. Het beleidsdoel verkeersveiligheid prevaleert boven de beleidsdoelen bereikbaarheid en leefbaarheid.