Programma 3: Fysiek domein

Bereikbaarheid

Bij de (her)inrichting van de openbare ruimte wordt rekening gehouden met een optimale verkeersmobiliteit, duurzaamheid van het ontwerp en de te gebruiken materialen (hergebruik). Uit het oogpunt van efficiency en financiering worden de uitvoeringsprogramma’s op elkaar afgestemd onder de noemer 'werk met werk maken.  Hiervoor wordt een prioriteringsagenda opgesteld. Daarnaast wordt ingezet op het verbeteren van de bereikbaarheid van het centrum na aanleiding van een enquête in 2018.
Eind 2019 is een verkenning uitgevoerd naar het laten rijden van een buurtbus in Heemskerk. De resultaten van deze verkenning worden in 2020 verder uitgewerkt en ter besluitvorming voorgelegd.

Regionale bereikbaarheid

De IJmondgemeenten hebben de IJmondiale mobiliteitsvisie vastgesteld waarin de IJmond haar visie op het bereikbaar houden van de IJmond voor de komende zestien jaar heeft vastgelegd met als planhorizon het jaar 2032. Onderdeel van het Uitvoeringsprogramma is een IJmondiale doorfietsroute. De westelijke wordt uiterlijk 2023 binnen Heemskerk gerealiseerd.
De uitvoer van de nu nog ontbrekende schakels in de vastgestelde route vindt plaats in:

• Maerten van Heemskerckstraat (2020).
  • Jan van Kuikweg (2022).
  • Maerelaan (2022/2023).
  • Breedweerlaan (2023.)
  • AnnaPolakstraat (2023).
  • Tolpad (2023 in afstemming met Uitgeest).

Voor deze investeringen zijn aanvullende budgetten noodzakelijk. Deze worden bij de eerstvolgende Voorjaarsnota aangevraagd.
Er wordt ingezet op het verbeteren van het openbaar vervoer in, van en naar de IJmond. In de overleggen met provincie en Rijk zal hier de aandacht op worden gevestigd. Gestreefd wordt om onderdeel te zijn van het stedelijk verkeersnetwerk in de Metropoolregio Amsterdam (MRA) voor alle vervoersmodaliteiten.

Veiligheid

De gemeente heeft een route aangewezen voor transporteurs van vervoer van gevaarlijke stoffen. De Omgevingsdienst IJmond verstrekt indien nodig ontheffingen voor aanvragen van transporteurs voor het afwijken van de route gevaarlijke stoffen.