Volgens de definitie van verbonden partijen in het Bbv heeft de gemeente Heemskerk de volgende verbonden partijen:
Verdeling lasten verbonden partijen
Verdeling lasten
€ 8.127.953
100,0 %
Volgens de definitie van verbonden partijen in het Bbv heeft de gemeente Heemskerk de volgende verbonden partijen:
€ 8.127.953
100,0 %
1 | Veiligheidsregio Kennemerland | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Programma 1 Bestuurlijk domein | Veiligheidsregio Kennemerland | |||||
Webadres | www.vrk.nl | |||||
Vestigingsplaats | Haarlem | |||||
Verplichte deelname | Ja, respectievelijk Wet veiligheidsregio's en Wet algemene bepalingen omgevingsrecht | |||||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam) | |||||
Deelnemende partijen | Gemeenten Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort | |||||
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Burgemeester mw. A.E.H. Baltus en wethouder dhr. Q.J.A. Rijke | |||||
Behartigd openbaar belang | Het college heeft de volgende taken aan het bestuur van de Veiligheidsregio overgedragen:
| |||||
Visie op de verbonden partij | Zorgdragen voor bescherming van burgers tegen onveilige situaties en het adequaat optreden op het moment dat zich een ramp voordoet. Niet alleen de Veiligheidsregio vervult hierin een belangrijke taak. Ook de deelnemende gemeenten dragen verantwoordelijk voor bijvoorbeeld opvang en verzorging. | |||||
Beleidsvoornemens 2020-2023 | De activiteiten van de Veiligheidsregio (VRK) liggen in het verlengde van de doelstellingen van de gemeente Heemskerk op het gebied van veiligheid en gezondheid. Er staat een evaluatie van de Wet veiligheidsregio’s op het programma van het Rijk. Daarin is onder andere aandacht voor het omgaan met nieuwe risico’s, zoals klimaatverandering en extreem weer, kunstmatige intelligentie, digitale ontwrichting en de samenwerking over de grenzen van de regio’s heen. Duurzaamheid is een belangrijk speerpunt vooralle gemeenten in de regio. In 2020 zullen resultaten van de doorvertaling van duurzaamheid naar de VRK duidelijk aanwijsbaar moeten worden. Een selectie van de strategische doelen van de VRK: Strategische doelen Publieke gezondheid:
Strategische doelen Jeugdgezondheidszorg:
Strategische doelen Brandweerzorg:
Strategische doelen Ambulancezorg:
Strategische doelen Geneeskundige hulporganisatie in de regio (GHOR)
Strategische doelen Zorg en Veiligheidshuis Kennemerland:
| |||||
Wijziging belang | Het belang van de gemeente Heemskerk is niet gewijzigd. | |||||
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Financiële gegevens | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Eigen vermogen | 2.885 | 2.372 | 2.109 | 2.095 | 2.081 | |
Vreemd vermogen | 44.573 | 47.267 | 45.697 | 45.335 | 44.508 | |
Resultaat voor bestemming | 18 | 390 | 201 | 281 | 89 | |
Financiële bijdrage van de gemeente | 3.023 | 3.023 | 3.023 | 3.023 | 3.023 | |
Bron | Ontwerp-programmabegroting 2020 VRK | |||||
Toelichting financiële gegevens | ||||||
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen | De berekende weerstandscapaciteit bedraagt 0,7. Op basis van de door het Nederlands Instituut voor Risicomanagement (NAR) opgestelde matrix wordt aangegven dat dit onvoldoende is. |
2 | Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM)/de Buitenlanden | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Programma 2 Sociaal domein | Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM)/de Buitenlanden | |||||
Webadres | www.alkmaarder-enuitgeestermeer.nl | |||||
Vestigingsplaats | Uitgeest | |||||
Verplichte deelname | Nee | |||||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||||
Deelnemende partijen | Provincie Noord-Holland en de gemeenten Alkmaar, Beverwijk, Castricum, Heemskerk, Heiloo, Uitgeest en Zaanstad | |||||
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Wethouder dhr. A.W.M. Schoorl | |||||
Behartigd openbaar belang | Het Recreatieschap zet zich in voor:
De doelstelling kan worden samengevat als “duurzaam in stand houden van natuur- en recreatiegebieden, gericht op oeverrecreatie en watersport, ten behoeve van bewoners uit de omliggende gemeenten en wijde regio”. | |||||
Visie op de verbonden partij | Bevordering van goede mogelijkheden voor het recreëren in de buitenruimte vanuit de omliggende woongebieden en met de daaraan verbonden leefbaarheid voor alle bewonersgroepen, voldoende voorzieningen voor dagrecreatie voor alle groepen van de bevolking, waaronder het gebruik van strand, duingebied, volkstuinen, het Alkmaarder- en Uitgeestermeer en De Buitenlanden. | |||||
Beleidsvoornemens 2020-2023 | Het Recreatieschap draagt zorg voor het behoud van de openheid van het natuurhistorische karakter en de ontwikkeling van het gebied. Het RAUM wil zich meer profileren als watersporthart van de regio. De activiteiten en beleidsvoornemens van het RAUM liggen in het verlengde van de doelstelling met betrekking tot recreatie van de gemeente Heemskerk. De gemeente Heemskerk ondersteunt de ontwikkeling van nieuwe wandel- en vaarroutes en fietsverbindingen tussen de recreatiegebieden. | |||||
Wijziging belang | ||||||
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Financiële gegevens | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Eigen vermogen | 1.495 | 1.597 | 1.747 | 1.915 | 2.111 | |
Vreemd vermogen | 339 | 358 | 401 | 472 | 477 | |
Resultaat voor bestemming | -319 | 102 | 150 | 168 | 196 | |
Financiële bijdrage van de gemeente | 68 | 87 | 89 | 91 | 93 | |
Bron | Programmabegroting RAUM 2020 | |||||
Toelichting financiële gegevens | Voor het RAUM en voor de BuitenlandenY-Z is door het Recreatieschap een aparte Programmabegroting 2020 opgesteld. Eigen vermogen Bestemmingsreserve nog te bepalen RAUM € 500 Vreemd vermogen Resultaat Welke financiële bijdrage levert de gemeente Ontwikkelingen RAUM
Ontwikkelingen Y-Z
In 2018 en 2019 zijn er de nodige financiële wijzigingen doorgevoerd op basis van de nieuwe Bbv. Deze hebben invloed op het investeringsplan en de reserves van het schap. Algemene reserve (Raum) Bestemmingsreserve 'nog te bepalen' (Alkmaarder- en Uitgeestermeer) Algemene reserve Y-Z Bestemmingsreserve Y-Z | |||||
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen |
3 | Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten regio Zuid- en Midden-Kennemerland | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Programma 2 Sociaal domein | Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten regio Zuid- en Midden-Kennemerland | |||||
Webadres | ||||||
Vestigingsplaats | Haarlem | |||||
Verplichte deelname | Nee/deels | |||||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling (een gemeenschappelijk orgaan niet zijnde een openbaar lichaam c.q. geen rechtspersoon) | |||||
Deelnemende partijen | Gemeenten Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort | |||||
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Wethouder dhr. A.W.M. Schoorl | |||||
Behartigd openbaar belang | Deze regeling behartigt het belang van een centrale registratie voor de uitvoering van de Leerplichtwet 1969 en de Wet regels inzake Regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten. De gemeente Haarlem is aangewezen als centrumgemeente. | |||||
Visie op de verbonden partij | Ten behoeve van uitvoering van de wet is een uitvoeringsorganisatie ingesteld voor het verzorgen leerlingenadministratie en verzuimmeldingen via digitale verwerking. Scholen in de regio melden verzuim op identieke wijze aan. | |||||
Beleidsvoornemens 2020-2023 | Uitvoering geven aan de ambities zoals verwoord in de notitie Vervolgaanpak Voortijdig Schooluitval van jongeren 2019 t/m 2022. | |||||
Wijziging belang | Niet van toepassing | |||||
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Financiële gegevens | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Eigen vermogen | ||||||
Vreemd vermogen | ||||||
Resultaat voor bestemming | ||||||
Financiële bijdrage van de gemeente | 21 | 22 | 22 | 23 | 23 | |
Bron | ||||||
Toelichting financiële gegevens | De gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude is per 1 januari 2019 uitgetreden uit de Gemeenschappelijke regeling. De uittreding gaat gepaard met frictiekosten. Hiervoor is met die gemeente een afkoopsom voor percelen 1, 2 en 3 over vijf jaar afgesproken. Deze afkoopsom zal de komende vijf jaar worden ingezet om te voorkomen dat de resterende gemeenten geconfronteerd worden met een financieel nadeel als gevolg van de uittreding (conform artikel 32, lid 6, van de Gemeenschappelijke Regeling). | |||||
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen |
4 | IJmond Werkt! | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Programma 2 Sociaal domein | IJmond Werkt! | |||||
Webadres | www.IJmondwerkt.com | |||||
Vestigingsplaats | Beverwijk | |||||
Verplichte deelname | Nee | |||||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam) | |||||
Deelnemende partijen | Gemeente Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest en Velsen | |||||
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Wethouder mw. A. van Dijk en wethouder Q.J.A. Rijke | |||||
Behartigd openbaar belang | IJmond Werkt! is de gezamenlijke uitvoeringsorganisatie van de vier IJmondgemeenten die uitvoering geeft aan de re-integratietaken in het kader van de participatie voor mensen, met of zonder arbeidsbeperking, die maximaal twee jaar van de arbeidsmarkt afstaan en voert de re-integratie taken voor de Wsw uit en Nieuwe Beschut Werk (NBW). | |||||
Visie op de verbonden partij | De economische zelfstandigheid en maatschappelijke participatie bevorderen en voorkomen van sociaal isolement van een ieder die niet in de eigen bestaansmiddelen kan voorzien door betrokkenen te stimuleren tot werk met ondersteuning van een geschikt aanbod van instrumenten en activiteiten. | |||||
Beleidsvoornemens 2020-2023 | Het beleid richt zich erop om zoveel mogelijk mensen met of zonder arbeidsbeperking aan het werk te helpen. IJmond Werkt! onderhoudt intensieve contacten met het bedrijfsleven om (garantie)banen te realiseren. Zij doen dit vanuit het Werkgevers Service Punt (WSP). Het WSP is een belangrijke schakel tussen het bedrijfsleven en werkzoekenden. De activiteiten van IJmond Werkt! liggen in het verlengde van de beleidsvoornemens van de gemeente Heemskerk. Op 21 februari 2017 is de Uitgangspuntennotitie Participatiewet IJmond Werkt! 2017-2021 vastgesteld. Deze notitie en het opgestelde werkplan dat toegevoegd is aan de begroting vormen voor de komende jaren de basis van de samenwerking tussen IJmond Werkt! en de gemeenten. De financiële vertaling van de uitgangspunten is jaarlijks terug te vinden in de (meerjaren)begroting en het jaarverslag. De ervaringen van de afgelopen jaren, de uitwerking van een aantal efficiencymaatregelen en diverse landelijke ontwikkelingen hebben gezorgd voor de totstandkoming van de geformuleerde uitgangspunten. | |||||
Wijziging belang | Het belang bedraagt 25,651%. | |||||
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Financiële gegevens | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Eigen vermogen | 1.761 | 1.567 | 1.373 | 1.179 | 985 | |
Vreemd vermogen | 3.250 | 3.190 | 3.138 | 3.075 | 2.944 | |
Resultaat voor bestemming | ||||||
Financiële bijdrage van de gemeente | 4.568 | 4.354 | 4.334 | 4.320 | 4.234 | |
Bron | Primaire begroting 2020 en Meerjarenraming 2021 t/m 2023 van de Gemeenschappelijke regeling IJmond Werkt!. | |||||
Toelichting financiële gegevens | Re-integratiebudget (bedragen x € 1.000) Biijdrage Wsw Extra financiële bijdrage op tekort Wsw Het eigen vermogen bestaat uit de bestemmingsreserves en de Algemene reserve. De Algemene reserve is gemaximeerd tot een bedrag van € 500.000. | |||||
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen |
|
5 | Omgevingsdienst IJmond | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Programma 3 Fysiek domein | Omgevingsdienst IJmond | |||||
Webadres | www.odijmond.nl | |||||
Vestigingsplaats | Beverwijk | |||||
Verplichte deelname | Ja, respectievelijk Wet veiligheidsregio’s en Wet algemene bepalingen omgevingsrecht/overige taken: nee | |||||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam) | |||||
Deelnemende partijen | Gemeenten Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest, Velsen, Haarlem, Purmerend en Beemster, Bloemendaal, Edam-Volendam, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Wormerland en Zandvoort alsmede de Provincie Noord-Holland | |||||
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Wethouder G.J.W de Vries en wethouder mw. A. van Dijk | |||||
Behartigd openbaar belang | Omgevingsdienst IJmond heeft tot doel het zo effectief en efficiënt mogelijk voorbereiden, waaronder (gevraagd en ongevraagd) adviseren en het (laten) uitvoeren van de integrale milieutaken van de deelnemers. Daarbij maken de Omgevingsdienst en de deelnemende gemeenten toetsbare afspraken over de omvang en de kwaliteit van de te leveren producten en diensten, evenals de daaraan verbonden kosten. In navolging van de afspraak tussen het Rijk, het interprovinciaal overleg (IPO) en de vereniging van Nederlandse gemeenten (VNG) om regionale uitvoeringsdiensten (RUD) op te richten, fungeert de Omgevingsdienst sinds 1 januari 2013 als uitvoeringsdienst voor de gemeenten die bij de Omgevingsdienst zijn aangesloten. Voor deze gemeenten voert de Omgevingsdienst minimaal de milieuhandhaving van zware bedrijven en de ketenhandhaving asbest en grond uit (het zogenaamde basistakenpakket). In het kader van de decentralisatie van de handhavingstaken zijn de provinciale bedrijven in de aangesloten gemeenten ook bij de Omgevingsdienst ondergebracht. De provincie heeft ook de bevoegdheid voor de vergunningverlening, toezicht en handhaving inzake de Wet bodembescherming gemandateerd aan de Omgevingsdienst voor het werkgebied van de Omgevingsdienst. Naar aanleiding van een wijziging van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, zijn de gemeenten die het basistakenpakket lieten uitvoeren op basis van een dienstverleningsovereenkomst per 1 mei 2017 toegetreden tot de Gemeenschappelijke regeling. | |||||
Visie op de verbonden partij | Het behouden en, waar mogelijk, verbeteren van de milieukwaliteit waarbij duurzaamheid en leefbaarheid als standaard centraal staan. Vanwege het verlopen van het Milieubeleidsplan 2014-2018 zal voor de periode 2019-2023 een nieuw Milieubeleidsplan vastgesteld worden waaraan vanaf 2019 uitvoering gegeven wordt. Speerpunten zijn de intensivering van de verduurzaming van de bestaande bouw en bedrijfsterreinen en het streven naar een gezonde luchtkwaliteit die voldoet aan de normen van de Wereldgezondheidsorganisatie. In het plan worden de ambities ten aanzien van de energietransitie, klimaatadaptatie, luchtkwaliteit en de circulaire economie vastgelegd. Voor het verbeteren van de kwaliteit van fysieke leefomgeving zijn beleidsnotities vastgesteld op het gebied van milieuhandhaving, geluid, Schiphol, bodem en externe veiligheid. Ten aanzien van deze wettelijke taken is de ambitie om (blijvend) aan de wettelijke normen te voldoen. | |||||
Beleidsvoornemens 2020-2023 | De Omgevingsdienst IJmond heeft zelf geen beleidsdoelstellingen en is een uitvoerende dienst. Wel heeft de Omgevingsdienst een doelstelling ten aanzien van de uitvoering van haar taken. Per deelnemende gemeente wordt voor een periode vier jaren een Milieubeleidsplan geschreven. De activiteiten en beleidsvoornemens van de Omgevingsdienst liggen in het verlengde van de doelstelling met betrekking tot het milieubeleid van de gemeente Heemskerk. De gemeente Heemskerk heeft zijn voornemens in een beleidsplan verwoord. Vanwege het verlopen van dit Milieubeleidsplan zal een nieuw Milieubeleidsplan voor de periode 2019-2023 worden opgesteld. | |||||
Wijziging belang | Is gewijzigd i.vm nieuwe deelnemers. Het belang van de gemeente bedraagt nu 10,5% op basis van de nieuwe verdeelsleutel 2017-2019. | |||||
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Financiële gegevens | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Eigen vermogen | 428 | 396 | 370 | 3.443 | 317 | |
Vreemd vermogen | 8.235 | 7.742 | 7.742 | 7.750 | 7.759 | |
Resultaat voor bestemming | ||||||
Financiële bijdrage van de gemeente | 471 | 519 | 532 | 542 | 555 | |
Bron | Conceptbegroting 2020 Omgevingsdienst IJmond | |||||
Toelichting financiële gegevens | Eigen vermogen 2020: Algemene reserve € 260 De bijdragen voor 2020 zijn doorgerekend op basis van de nieuwe verdeelsleutel 2019-2021. Dit leidt ertoe dat de bijdragen van de deelnemers, die deel uitmaken van deze onderlinge verdeelsleutel, zijnde Beverwijk, Haarlem, Heemskerk, Provincie Noord-Holland, Uitgeest en Velsen, niet alleen verschillen van 2019 door de stijging van 3,8%, maar ook door de wijzigingen in deze onderlinge verdeelsleutel. In totaal en voor de overige deelnemers (vaste omvang BTP-en) bedraagt de stijging precies 3,8%. | |||||
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen | Niet van toepassing |
6 | Afvalschap IJmond-Zaanstreek (en Huisvuilcentrale HVC) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Programma 3 Fysiek domein | Afvalschap IJmond-Zaanstreek (en Huisvuilcentrale HVC) | |||||
Webadres | ||||||
Vestigingsplaats | Velsen | |||||
Verplichte deelname | Nee | |||||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam) | |||||
Deelnemende partijen | Gemeenten Beverwijk, Heemskerk, Velsen en Zaanstad | |||||
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Wethouder dhr. G.J.W. de Vries | |||||
Behartigd openbaar belang | Het Afvalschap IJmond-Zaanstreek (AIJZ) heeft tot doel de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten Zaanstad, Velsen, Beverwijk enHeemskerk te behartigen met betrekking tot het beheer van de aandelen van de N.V. HVC en alles wat daartoe dienstbaar is. En daarnaast een doelmatig en | |||||
Visie op de verbonden partij | Ter verwezenlijking van de doelstelling draagt het AIJZ zorg voor de be- en verwerking van de door de deelnemende gemeenten aan AIJZ overgedragen afvalstoffen die AIJZ vervolgens ter be- verwerking aanbiedt aan HVC. Daarnaast beheert AIJZ de aandelen van gemeenten Zaanstad, Velsen, Beverwijk en Heemskerk in de NV Huisvuilcentrale NH (HVC). Het AIJZ bezit 529 aandelen, zijnde 18,15% van het totaal aan aandelen HVC. Het in het aandelenkapitaal gestort eigen vermogen bedraagt € 45,45 per aandeel. De overige financiering vindt plaats met geleend geld waar de aandeelhoudende gemeenten garant voor staan. Heemskerk staat garant voor 12,5% van de aandelen AIJZ (ofwel 2,3% van het totaal aan gegarandeerde leningen). De totale omvang gegarandeerde lening ultimo 2016 bedroeg € 600 mln. Aandeelhouders staan op basis van een gezamenlijke aandeelhouders(ballotage) overeenkomst ook garant voor eventuele verliezen van HVC, de betaling van rente en aflossing voor de geldleningen die HVC is aangegaan. | |||||
Beleidsvoornemens 2020-2023 | Onderzoek vindt plaats om het aandelenbezit over te dragen aan de GR Reinunie. | |||||
Wijziging belang | Niet van toepassing. | |||||
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Financiële gegevens | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Eigen vermogen | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | |
Vreemd vermogen | ||||||
Resultaat voor bestemming | ||||||
Financiële bijdrage van de gemeente | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Bron | Jaarrekening 2018 en concept Begroting 2020 | |||||
Toelichting financiële gegevens | Gegevens voor 2020 en verder nog niet bekend. Deze worden momenteel opnieuw berekend in verband met het uittreden van Zaanstad uit de Gemeenschappelijke regeling AIJZ. | |||||
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen |
7 | ReinUnie | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Programma 3 Fysiek domein | ReinUnie | |||||
Webadres | ||||||
Vestigingsplaats | Heemskerk | |||||
Verplichte deelname | Nee | |||||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam) | |||||
Deelnemende partijen | Gemeenten Beverwijk, Heemskerk en Velsen | |||||
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Wethouder dhr. G.J.W. de Vries en wethouder mw. A. van Dijk | |||||
Behartigd openbaar belang | De gemeenschappelijke ReinUnie heeft tot doel de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers te behartigen die verband houden met de koopovereenkomst tussen ReinUnie en NV HVC alsmede het financieel beheer van het onroerend en roerend goed. | |||||
Visie op de verbonden partij | Ondanks dat de concessie van de uitvoeringsovereenkomst is afgelopen, wordt de regeling vanuit de signing- en closingbinder (overeenkomst tot koop en verkoop van activa en passiva) met betrekking tot de ReinUnie nog in stand gehouden totdat de regeling is opgeheven. | |||||
Beleidsvoornemens 2020-2023 | Onderzoek vindt plaats naar het overdragen van de aandelen HVC, die nu door de GR AIJZ worden aangehouden, naar de GR Reinunie. | |||||
Wijziging belang | Het beheren van deze huur, financiering en andere overeenkomsten en het gemeenschappelijk bepalen van standpunten voor zover het onderwerpen betreft op het gebied van afvalbeheer, zijn de activiteiten van de gemeenschappelijke | |||||
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Financiële gegevens | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Eigen vermogen | ||||||
Vreemd vermogen | 3.500 | 3.300 | 3.100 | 2.900 | 2.700 | |
Resultaat voor bestemming | 4 | 1 | ||||
Financiële bijdrage van de gemeente | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |
Bron | Jaarrekening 2019 en Begroting 2020 | |||||
Toelichting financiële gegevens | Voor de financiering van het onroerend goed is een langlopende lening afgesloten met de Reinunie NV (onderdeel van HVC). De jaarlijkse bijdrage heeft betrekking op de beheerskosten van de regeling. | |||||
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen |
8 | Grondexploitatiemaatschappij Broekpolder (GEM) (CV/BV) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Programma 3 Fysiek domein | Grondexploitatiemaatschappij Broekpolder (GEM) (CV/BV) | |||||
Webadres | ||||||
Vestigingsplaats | Beverwijk | |||||
Verplichte deelname | Nee | |||||
Rechtsvorm | Commanditaire en Besloten vennootschap | |||||
Deelnemende partijen | Gemeenten Heemskerk en Beverwijk, AM BV en Heijmans Vastgoed BV | |||||
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Wethouder dhr. G.J.W de Vries | |||||
Behartigd openbaar belang | “Unieke samenwerking gemeenten” De Broekpolder ligt op het grondgebied van de gemeenten Heemskerk en Beverwijk. Deze beide gemeenten hebben hun krachten gebundeld teneinde een wijk te ontwikkelen met kwaliteit en toekomstwaarde. Niet alleen voor de bouw van de wijk, maar ook voor wat de voorzieningen betreft, worden in samenwerking plannen gemaakt en werkzaamheden uitgevoerd. | |||||
Visie op de verbonden partij | Bij de ontwikkeling van de Broekpolder werken de gemeenten Heemskerk en Beverwijk samen met projectontwikkelaars en woningbouwcorporaties. Voor dit Publiek-Private Samenwerkingsverband (PPS) is speciaal de GEM opgericht die plannen ontwikkelt en bewaakt en de grond bouw- en woonrijp maakt. | |||||
Beleidsvoornemens 2020-2023 | De gemeenten Beverwijk en Heemskerk hebben het gezamenlijke Projectbureau Broekpolder ingesteld. Dit projectbureau werkt binnen de daartoe opgerichte Grondexploitatiemaatschappij Broekpolder (GEM) samen met de marktpartijen aan de ontwikkeling en de realisatie van De Broekpolder. De voor de ontwikkeling in 1999 aangegane Samenwerkingsovereenkomst eindigde per 31 maart 2014. Per diezelfde datum is de Afwikkelingsovereenkomst aangegaan die voorziet in de gezamenlijke ontwikkeling van de per die datum nog niet uitgegeven kavels. Deze overeenkomst eindigt op 1 oktober 2019. Zo spoedig mogelijk daarna wordt de GEM CV geliquideerd. De gemeente Heemskerk bezit aandelen in de GEM Broekpolder. | |||||
Wijziging belang | Niet van toepassing. | |||||
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Financiële gegevens | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Eigen vermogen | ||||||
Vreemd vermogen | ||||||
Resultaat voor bestemming | ||||||
Financiële bijdrage van de gemeente | ||||||
Bron | ||||||
Toelichting financiële gegevens | ||||||
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen |
9 | Grondexploitatiemaatschappij Herstructurering Heemskerk | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Programma 3 Fysiek domein | Grondexploitatiemaatschappij Herstructurering Heemskerk | |||||
Webadres | ||||||
Vestigingsplaats | Heemskerk | |||||
Verplichte deelname | Nee | |||||
Rechtsvorm | CV Vennootschap | |||||
Deelnemende partijen | Gemeente Heemskerk en Woonopmaat | |||||
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Wethouder dhr. Q.J.A. Rijke | |||||
Behartigd openbaar belang | De gemeente Heemskerk en stichting Woonopmaat hebben hun krachten gebundeld teneinde acht (oorspronkelijk elf) projectlocaties binnen de gemeente Heemskerk te (her)ontwikkelen in een CV. De herontwikkeling omvat de sloop van verouderde sociale huurwoningen en de ontwikkeling en realisatie van onder meer sociale huurwoningen en koopwoningen. Ook wordt het openbaar gebied ingericht. In samenwerking worden plannen voor de locaties gemaakt en werkzaamheden uitgevoerd. | |||||
Visie op de verbonden partij | De gemeente en de stichting zijn overeengekomen hun samenwerking bij de (her)ontwikkeling van de acht (oorspronkelijk elf) projectlocaties uit te (doen) voeren door middel van de inmiddels opgerichte GEM Herstructurering Heemskerk, ook wel de Tweede Tranche Herstructurering (TTH) genoemd. De GEM houdt zich bezig met de locatieontwikkeling: de ontwikkeling van de deelgebieden, in hoofdzaak bestaande uit grondverwerving, de sloop van de bestaande gebouwen, sanering, het vervaardigen van een wijkontwikkelingsvisie, het bouwrijp maken en woonrijp maken en de uitgifte van bouwkavels. Partijen delen de risico’s evenredig met betrekking tot de grondexploitatie. De GEM wordt vormgegeven door het in het leven roepen van een CV Tweede Fase Heemskerk en daaronder liggend drie Bv’s, de Gemeente Heemskerk BV, GEM Herstructurering Heemskerk Beheer BV en Woonopmaat BV. | |||||
Beleidsvoornemens 2020-2023 | In 2010 is de Tweede Tranche Herstructurering gestart. In 2013 zijn de projectlocaties De Velst en de Debora Bakelaan en in 2015 is het project Coornhertstraat ontvlochten uit de Tweede Tranche Herstructurering, waarna nog acht locaties resteren. Van de resterende acht locaties zijn er zeven gereed. De laatste locatie, de Simon van Haerlemstraat, is in ontwikkeling. Naar verwachting vindt afronding plaats in 2020/2021. | |||||
Wijziging belang | Er hebben zich geen veranderingen voorgedaan in het belang dat de gemeente in de GEM Herstructurering heeft. De gemeente Heemskerk BV heeft een belang van 49% in de CV Tweede Fase, Woonopmaat BV heeft ook een belang van 49% in de CV en de GEM Herstructurering Heemskerk Beheer BV heeft een belang van 2% in de CV Tweede fase. | |||||
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Financiële gegevens | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Eigen vermogen | ||||||
Vreemd vermogen | ||||||
Resultaat voor bestemming | ||||||
Financiële bijdrage van de gemeente | ||||||
Bron | ||||||
Toelichting financiële gegevens | Voor de TTH wordt geen geprognosticeerde balans opgesteld. De gegevens voor 2019 zijn afkomstig uit de concept Jaarrekening 2018. | |||||
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen | Gelet op de eindfase van de TTH en de beperkte risico’s zijn er geen risico’s die niet binnen het geprognosticeerde resultaat opgevangen kunnen worden. |
10 | NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Programma 1 Bestuurlijk domein | NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | |||||
Webadres | ||||||
Vestigingsplaats | Den Haag | |||||
Verplichte deelname | Nee | |||||
Rechtsvorm | Naamloze vennootschap (NV) | |||||
Deelnemende partijen | Diverse overheden en instellingen die werk doen op het gebied van maatschappelijk belang. Het aandelenpakket bedraagt € 55.690.720 | |||||
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Gemeente Heemskerk is aandeelhouder | |||||
Behartigd openbaar belang | De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de inwoner. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak. Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. De gemeente Heemskerk heeft zeggenschap in de BNG via het stemrecht op aandelen die de gemeente bezit. | |||||
Visie op de verbonden partij | De lasten van burgers zo laag mogelijk houden door het aantrekken van leningen ofwel het aantrekken van financieringsmiddelen tegen een zo laag mogelijk rentepercentage. | |||||
Beleidsvoornemens 2020-2023 | BNG Bank wil een relevante speler zijn in de financiering van Nederlandse decentrale overheden en in de sectoren wonen, zorg, onderwijs, energie en infrastructuur. | |||||
Wijziging belang | Op de gemeentelijke balans zijn aandelen in de BNG opgenomen voor een bedrag van € 19.305. Dit is tevens het risicobedrag. | |||||
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Financiële gegevens | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Eigen vermogen | 4.991 | |||||
Vreemd vermogen | 132.518 | |||||
Resultaat voor bestemming | 337 | |||||
Financiële bijdrage van de gemeente | ||||||
Bron | Jaarverslag BNG 2018 | |||||
Toelichting financiële gegevens | Genoemde bedragen zijn in miljoenen. | |||||
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen |
11 | Stichting Rijk | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Algemene dekkingsmiddelen | Stichting Rijk | |||||
Webadres | www.stichtingrijk.nl | |||||
Vestigingsplaats | Heemstede | |||||
Verplichte deelname | Nee | |||||
Rechtsvorm | Stichting | |||||
Deelnemende partijen | Gemeenten: Beverwijk, Bloemendaal, Castricum, De Ronde Venen, Diemen, Heemskerk, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oostzaan, Ouder-Amstel, Teylingen, Uitgeest, Uithoorn, Velsen, Wormerland. | |||||
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Gemeentesecretaris dhr. J.S.W. Ozenga | |||||
Behartigd openbaar belang | Stichting RIJK is een collectief waarin gemeenten samenwerken bij het vormgeven van inkoop en aanbesteding binnen hun organisaties. | |||||
Visie op de verbonden partij | Het samenwerkingsverband zorgt voor een efficiëntere en effectievere uitvoering van de inkoop- en aanbestedingsprocessen. | |||||
Beleidsvoornemens 2020-2023 | Optimale ondersteuning bieden vanuit de verschillende kennisteams van RIJK met een duidelijke focus op social return on investments (SROI) en circulaire economie door middel van doel-en rechtmatig inkopen. | |||||
Wijziging belang | ||||||
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Financiële gegevens | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Eigen vermogen | 83 | 83 | 83 | 83 | 83 | |
Vreemd vermogen | 193 | 193 | 193 | 193 | 193 | |
Resultaat voor bestemming | ||||||
Financiële bijdrage van de gemeente | 146 | 146 | 146 | 146 | 146 | |
Bron | Concept-begroting 2020 Stichting Rijk. | |||||
Toelichting financiële gegevens | ||||||
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen | Bij het voordoen van een calamiteit of een incident wordt ingeschat dat het vrije deel van de Algemene reserve niet toereikend zal zijn en in het ongunstigste geval zullen deelnemende partijen in de lasten meedragen. |