Volgens de definitie van verbonden partijen in het Bbv heeft de gemeente Heemskerk de volgende verbonden partijen:
Veiligheidsregio Kennemerland
1
Veiligheidsregio Kennemerland
Programma 1 Bestuurlijk domein
Veiligheidsregio Kennemerland
Webadres
www.vrk.nl
Vestigingsplaats
Haarlem
Verplichte deelname
Ja, respectievelijk Wet veiligheidsregio's en Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Burgemeester mw. A.E.H. Baltus en wethouder dhr. Q.J.A. Rijke
Behartigd openbaar belang
Het college heeft de volgende taken aan het bestuur van de Veiligheidsregio overgedragen:
- Het inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises.
- Het adviseren van het bevoegd gezag met betrekking tot risico's van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald.
- Het adviseren van het college over de brandweertaak.
- Het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van rampenbestrijding en crisisbeheersing.
- Het instellen en in stand houden van een brandweer.
- Het instellen en in stand houden van een GHOR.
- Het voorzien in de meldkamerfunctie.
- Het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel.
- Het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder 4, 5, 6, en 7 genoemde taken.
- Publieke gezondheidszorg en jeugdgezondheidszorg.
Visie op de verbonden partij
Zorgdragen voor bescherming van burgers tegen onveilige situaties en het adequaat optreden op het moment dat zich een ramp voordoet. Niet alleen de Veiligheidsregio vervult hierin een belangrijke taak. Ook de deelnemende gemeenten dragen verantwoordelijk voor bijvoorbeeld opvang en verzorging.
Beleidsvoornemens 2020-2023
De activiteiten van de Veiligheidsregio (VRK) liggen in het verlengde van de doelstellingen van de gemeente Heemskerk op het gebied van veiligheid en gezondheid.
Er staat een evaluatie van de Wet veiligheidsregio’s op het programma van het Rijk. Daarin is onder andere aandacht voor het omgaan met nieuwe risico’s, zoals klimaatverandering en extreem weer, kunstmatige intelligentie, digitale ontwrichting en de samenwerking over de grenzen van de regio’s heen.
Duurzaamheid is een belangrijk speerpunt vooralle gemeenten in de regio. In 2020 zullen resultaten van de doorvertaling van duurzaamheid naar de VRK duidelijk aanwijsbaar moeten worden.
Een selectie van de strategische doelen van de VRK:
Strategische doelen Publieke gezondheid:
- Doelmatig en doeltreffend uitvoeren van wettelijke taken en het bieden van speciale arrangementen voor lokale behoeften t.b.v. de Publieke Gezondheid
- Handhaven en bouwen aan het vertrouwen in de samenleving dat adequaat wordt gehandeld in het geval dat risico’s zich aandienen ten aanzien van de Publieke Gezondheid.
Strategische doelen Jeugdgezondheidszorg:
- Veilig en gezond opgroeien van alle kinderen in Kennemerland.
- Proactief inspelen op behoeften van gemeenten en ouders op het gebied van jeugdgezondheidszorg.
Strategische doelen Brandweerzorg:
- Brandveilige samenleving door minder branden.
- Realiseren van een goede balans tussen mens en werk in het streven naar duurzame inzetbaarheid.
Strategische doelen Ambulancezorg:
- Leveren van hoogwaardige Ambulancezorg.
- Leveren van meerwaarde aan partners (RAV Kennemerland, acute ketenzorg, opgeschaalde zorg en GGD).
Strategische doelen Geneeskundige hulporganisatie in de regio (GHOR)
- De crisisorganisatie staat 24x7 paraat voor de geneeskundige hulpverlening bij rampen en crises.
Strategische doelen Zorg en Veiligheidshuis Kennemerland:
- Bijdrage leveren aan veiligheid(beleving) in de regio Kennemerland door vermindering (herhaling) criminaliteit en overlast.
Wijziging belang
Het belang van de gemeente Heemskerk is niet gewijzigd.
Bedragen x € 1.000
Financiële gegevens
2019
2020
2021
2022
2023
Eigen vermogen
2.885
2.372
2.109
2.095
2.081
Vreemd vermogen
44.573
47.267
45.697
45.335
44.508
Resultaat voor bestemming
18
390
201
281
89
Financiële bijdrage van de gemeente
3.023
3.023
3.023
3.023
3.023
Bron
Ontwerp-programmabegroting 2020 VRK
Toelichting financiële gegevens
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
De berekende weerstandscapaciteit bedraagt 0,7. Op basis van de door het Nederlands Instituut voor Risicomanagement (NAR) opgestelde matrix wordt aangegven dat dit onvoldoende is.
De VRK stelt dat deze ratio recht doet aan de opvatting dat gemeenten, als verantwoordelijke voor de verbonden partij, ook een aandeel hebben te nemen als risicodrager.Recreatieschap Alkmaarder-en Uitgeestermeer
2
Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM)/de Buitenlanden
Programma 2 Sociaal domein
Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM)/de Buitenlanden
Webadres
www.alkmaarder-enuitgeestermeer.nl
Vestigingsplaats
Uitgeest
Verplichte deelname
Nee
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Provincie Noord-Holland en de gemeenten Alkmaar, Beverwijk, Castricum, Heemskerk, Heiloo, Uitgeest en Zaanstad
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder dhr. A.W.M. Schoorl
Behartigd openbaar belang
Het Recreatieschap zet zich in voor:
- Het verzekeren van een evenwichtige ontwikkeling van de recreatie en de watersport op en rondom het meer en aangrenzende gebieden.
- Het tot stand brengen, bewaren en onderhouden van het landschap in het recreatiegebied Alkmaarder- en Uitgeestermeer en De Buitenlanden.
De doelstelling kan worden samengevat als “duurzaam in stand houden van natuur- en recreatiegebieden, gericht op oeverrecreatie en watersport, ten behoeve van bewoners uit de omliggende gemeenten en wijde regio”.
Vanaf 2008 is de gemeenschappelijke regeling RAUM uitgebreid met de nieuwe recreatiegebieden De Buitenlanden en De Omzoom, als onderdeel van het Strategisch Groenproject IJmond tot Zaanstad. Door het wegvallen van een deel van de rijksgelden ten behoeve van de ontwikkeling van dit gebied, vindt nu slechts een gedeeltelijke aanleg plaats. De nadruk ligt hierbij op recreatieve verbindingen (IJ-Z).Visie op de verbonden partij
Bevordering van goede mogelijkheden voor het recreëren in de buitenruimte vanuit de omliggende woongebieden en met de daaraan verbonden leefbaarheid voor alle bewonersgroepen, voldoende voorzieningen voor dagrecreatie voor alle groepen van de bevolking, waaronder het gebruik van strand, duingebied, volkstuinen, het Alkmaarder- en Uitgeestermeer en De Buitenlanden.
Beleidsvoornemens 2020-2023
Het Recreatieschap draagt zorg voor het behoud van de openheid van het natuurhistorische karakter en de ontwikkeling van het gebied. Het RAUM wil zich meer profileren als watersporthart van de regio. De activiteiten en beleidsvoornemens van het RAUM liggen in het verlengde van de doelstelling met betrekking tot recreatie van de gemeente Heemskerk. De gemeente Heemskerk ondersteunt de ontwikkeling van nieuwe wandel- en vaarroutes en fietsverbindingen tussen de recreatiegebieden.
Wijziging belang
Bedragen x € 1.000
Financiële gegevens
2019
2020
2021
2022
2023
Eigen vermogen
1.495
1.597
1.747
1.915
2.111
Vreemd vermogen
339
358
401
472
477
Resultaat voor bestemming
-319
102
150
168
196
Financiële bijdrage van de gemeente
68
87
89
91
93
Bron
Programmabegroting RAUM 2020
Programmabegroting BTL 2020Toelichting financiële gegevens
Voor het RAUM en voor de BuitenlandenY-Z is door het Recreatieschap een aparte Programmabegroting 2020 opgesteld.
Hieronder volgt een specificatie van de bedragen zoals deze zijn opgenomen in de Begrotingen 2020 (Bedragen x € 1.000)Eigen vermogen
Algemene reserve RAUM € 45
Algemene reserve Y-Z € 778Bestemmingsreserve nog te bepalen RAUM € 500
Beestemmingsreserve vervanging en vernieuwing Y-Z € 274Vreemd vermogen
Voorziening groot onderhoud RAUM € 185
Voorziening groot onderhoud Y-Z € 173Resultaat
RAUM € 34
Y-Z € 68Welke financiële bijdrage levert de gemeente
RAUM € 33
Y-Z € 12Ontwikkelingen RAUM
- Indexering 2020 is vastgesteld op 2,8%.
- Conform besluit AB 2016/6 wordt vanaf 2017 gedurende vijf jaar jaarlijks de participantenbijdrage opgehoogd met 2,5% om het tekort voor groot onderhoud en vervangingsinvesteringen ad € 270.000 terug te dringen.
- Korting tarieven Recreatie Noord-Holland (RNH): In de Programmabegroting 2020 is een korting van 2% op de tarieven van RNH verwerkt.
- Terughoudend met verstrekken aanvullende opdrachten waar in de begroting in 2019 geen rekening mee is gehouden.
- Verder implementeren maatregelen om de meerjarenraming groot onderhoud vervangingen in evenwicht te brengen met de beschikbare middelen door te bezuinigen en inkomsten te werven conform besluiten.
Ontwikkelingen Y-Z
- Indexering 2020 is vastgesteld op 2,8%.
- Korting tarieven Recreatie Noord-Holland (RNH): In de programmabegroting 2020 is een korting van 2% op de tarieven van RNH verwerkt.
- Verlaging provinciale bijdrage: De provincie heeft de afgelopen jaren het financiële gat (door de bezuinigingen van het Rijk) in de participantenbijdrage opgevangen. Op 4 juli 2018 heeft het Algemeen bestuur besloten akkoord te gaan met de wens van de provincie om haar participatiebijdrage voor het IJ-Z gebied per 1 januari 2019 te verlagen. In 2019 zal de bijdrage van de provincie van 75% naar 65% dalen en in 2020 naar 50,1%. Verspreid over twee jaar wordt de verlaagde provinciale bijdrage herverdeeld over de gemeenten Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest en Zaanstad. De laatste verlaging van 65% naar 50,1% is in participantenbijdrage voor 2020 verwerkt.
In 2018 en 2019 zijn er de nodige financiële wijzigingen doorgevoerd op basis van de nieuwe Bbv. Deze hebben invloed op het investeringsplan en de reserves van het schap.
Er zijn vier reserves: De Algemene reserve, de bestemmingsreserve Nog te bepalen, de Algemene reserve IJ-Z en de bestemmingsreserve Vervanging en Vernieuwing IJ-Z. Daarnaast is er voor de beide deelgebieden een voorziening groot onderhoud in het leven geroepen.Algemene reserve (Raum)
Deze reserve wordt gebruikt om lopende uitgaven te dekken en kleine tegenslagen op te vangen. De geïnventariseerde risico's voor het schap zijn gekwantificeerd op € 460.000. Bij risico's groter dan de Algemene reserve dienen de participerende gemeenten in voorkomende gevallen garant te staan.Bestemmingsreserve 'nog te bepalen' (Alkmaarder- en Uitgeestermeer)
Uit deze reserve wordt het eventuele positieve of negatieve resultaat, na afrekening van het jaar, toegevoegd respectievelijk onttrokken.
Voorziening groot onderhoud (Alkmaarder- en Uitgeestermeer en IJ tot Z). Voor beide schappen wordt een voorziening groot onderhoud ingesteld. Deze is gebaseerd op het vastgestelde actuele beheerplan waarin het onderhoudsniveau en de daarmee gemoeide kosten zijn opgenomen. Het huidige beheerplan is berekend op basis van het huidige beheerniveau (gemiddeld niveau B, zoals beschreven in CROW kwaliteitscatalogus 2016).Algemene reserve Y-Z
In het AB van 26 november 2009 is besloten een Algemene reserve en bestemmingsreserve Vervanging en Vernieuwing IJ-Z te vormen. De Algemene reserve IJ-Z is gevormd om schommelingen in het exploitatiesaldo op te kunnen vangen.Bestemmingsreserve Y-Z
De bestemmingsreserve Vervanging en Vernieuwing IJ-Z is gevormd ten behoeve van investeringen in vervanging en vernieuwing in de groengebieden die in beheer zijn bij het recreatieschap.
De weerstandscapaciteit heeft betrekking op de middelen en mogelijkheden waarover het Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer beschikt om niet begrote kosten te dekken. De risico's die zich kunnen voordoen bij het RAUM zijn in 2018 opnieuw geïnventariseerd en gekwantificeerd. De uitwerking hiervan is als bijlage opgenomen in de Jaarrekening 2018. Vanaf 2016 dient volgens wijzigingen in de Bbv een aantal kengetallen te worden vermeld, zoals opgenomen in onderstaande tabel.
Door de beperkte gerealiseerde voorzieningen wordt de noodzakelijke hoogte van deze reserve met de financiële adviseurs van de deelnemers vastgesteld.Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten regio Zuid en Midden-Kennemerland
3
Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten regio Zuid- en Midden-Kennemerland
Programma 2 Sociaal domein
Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten regio Zuid- en Midden-Kennemerland
Webadres
Vestigingsplaats
Haarlem
Verplichte deelname
Nee/deels
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling (een gemeenschappelijk orgaan niet zijnde een openbaar lichaam c.q. geen rechtspersoon)
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder dhr. A.W.M. Schoorl
Behartigd openbaar belang
Deze regeling behartigt het belang van een centrale registratie voor de uitvoering van de Leerplichtwet 1969 en de Wet regels inzake Regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten. De gemeente Haarlem is aangewezen als centrumgemeente.
Visie op de verbonden partij
Ten behoeve van uitvoering van de wet is een uitvoeringsorganisatie ingesteld voor het verzorgen leerlingenadministratie en verzuimmeldingen via digitale verwerking. Scholen in de regio melden verzuim op identieke wijze aan.
Beleidsvoornemens 2020-2023
Uitvoering geven aan de ambities zoals verwoord in de notitie Vervolgaanpak Voortijdig Schooluitval van jongeren 2019 t/m 2022.
Wijziging belang
Niet van toepassing
Bedragen x € 1.000
Financiële gegevens
2019
2020
2021
2022
2023
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat voor bestemming
Financiële bijdrage van de gemeente
21
22
22
23
23
Bron
Toelichting financiële gegevens
De gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude is per 1 januari 2019 uitgetreden uit de Gemeenschappelijke regeling. De uittreding gaat gepaard met frictiekosten. Hiervoor is met die gemeente een afkoopsom voor percelen 1, 2 en 3 over vijf jaar afgesproken. Deze afkoopsom zal de komende vijf jaar worden ingezet om te voorkomen dat de resterende gemeenten geconfronteerd worden met een financieel nadeel als gevolg van de uittreding (conform artikel 32, lid 6, van de Gemeenschappelijke Regeling).
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
IJmond Werkt!
4
IJmond Werkt!
Programma 2 Sociaal domein
IJmond Werkt!
Webadres
www.IJmondwerkt.com
Vestigingsplaats
Beverwijk
Verplichte deelname
Nee
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Deelnemende partijen
Gemeente Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest en Velsen
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder mw. A. van Dijk en wethouder Q.J.A. Rijke
Behartigd openbaar belang
IJmond Werkt! is de gezamenlijke uitvoeringsorganisatie van de vier IJmondgemeenten die uitvoering geeft aan de re-integratietaken in het kader van de participatie voor mensen, met of zonder arbeidsbeperking, die maximaal twee jaar van de arbeidsmarkt afstaan en voert de re-integratie taken voor de Wsw uit en Nieuwe Beschut Werk (NBW).
Visie op de verbonden partij
De economische zelfstandigheid en maatschappelijke participatie bevorderen en voorkomen van sociaal isolement van een ieder die niet in de eigen bestaansmiddelen kan voorzien door betrokkenen te stimuleren tot werk met ondersteuning van een geschikt aanbod van instrumenten en activiteiten.
Beleidsvoornemens 2020-2023
Het beleid richt zich erop om zoveel mogelijk mensen met of zonder arbeidsbeperking aan het werk te helpen. IJmond Werkt! onderhoudt intensieve contacten met het bedrijfsleven om (garantie)banen te realiseren. Zij doen dit vanuit het Werkgevers Service Punt (WSP). Het WSP is een belangrijke schakel tussen het bedrijfsleven en werkzoekenden. De activiteiten van IJmond Werkt! liggen in het verlengde van de beleidsvoornemens van de gemeente Heemskerk. Op 21 februari 2017 is de Uitgangspuntennotitie Participatiewet IJmond Werkt! 2017-2021 vastgesteld. Deze notitie en het opgestelde werkplan dat toegevoegd is aan de begroting vormen voor de komende jaren de basis van de samenwerking tussen IJmond Werkt! en de gemeenten. De financiële vertaling van de uitgangspunten is jaarlijks terug te vinden in de (meerjaren)begroting en het jaarverslag. De ervaringen van de afgelopen jaren, de uitwerking van een aantal efficiencymaatregelen en diverse landelijke ontwikkelingen hebben gezorgd voor de totstandkoming van de geformuleerde uitgangspunten.
Wijziging belang
Het belang bedraagt 25,651%.
De gemeente Uitgeest is voornemens om uit de Gemeenschappelijke regeling te treden. Het is onduidelijk wanneer dit gebeurt. Dit heeft gevolgen voor het belang van de overige gemeenten.Bedragen x € 1.000
Financiële gegevens
2019
2020
2021
2022
2023
Eigen vermogen
1.761
1.567
1.373
1.179
985
Vreemd vermogen
3.250
3.190
3.138
3.075
2.944
Resultaat voor bestemming
Financiële bijdrage van de gemeente
4.568
4.354
4.334
4.320
4.234
Bron
Primaire begroting 2020 en Meerjarenraming 2021 t/m 2023 van de Gemeenschappelijke regeling IJmond Werkt!.
Toelichting financiële gegevens
Re-integratiebudget (bedragen x € 1.000)
2019 € 1.086
2020 € 1.114
2021 € 1.123
2022 € 1.149
2023 € 1.149Biijdrage Wsw
2019 € 3.386
2020 € 3.092
2021 € 3.030
2022 € 2.938
2023 € 2.938Extra financiële bijdrage op tekort Wsw
2019 € 96
2020 € 148
2021 € 181
2022 € 233
2023 € 237Het eigen vermogen bestaat uit de bestemmingsreserves en de Algemene reserve. De Algemene reserve is gemaximeerd tot een bedrag van € 500.000.
De financële bijdrage bestaat uit 90% van het P-budget van het Participatiebudget ter uitvoering van de reintegratie activiteiten. IJmond Werkt! ontvangt het totale Wsw-budget. Het betreft de budgetten zoals opgenomen in de Septembercirculaire 2017 plus een extra bijdrage (raadsvergadering 21 december 2017). Hierop zijn de Primaire begroting 2018 en de Meerjarenraming 2019 t/m 2022 van IJmond Werkt! gebaseerd.Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
- De oplopende kortingen op het Wsw-budget. Hiervoor is in 2018 een onderzoek gestart en de verwachting is dat in 2019 het plan van aanpak, wat hierop volgt, wordt uitgevoerd om de tekorten te reducerenTerug melding van Wsw kandidaten die gedetacheerd zijn.
- Verminderde LIV subsidie.
- Teruglopende inkomsten uit activiteiten.
- Mogelijk tekort op het re-integratiebudget.
Omgevingsdienst IJmond
5
Omgevingsdienst IJmond
Programma 3 Fysiek domein
Omgevingsdienst IJmond
Webadres
www.odijmond.nl
Vestigingsplaats
Beverwijk
Verplichte deelname
Ja, respectievelijk Wet veiligheidsregio’s en Wet algemene bepalingen omgevingsrecht/overige taken: nee
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest, Velsen, Haarlem, Purmerend en Beemster, Bloemendaal, Edam-Volendam, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Wormerland en Zandvoort alsmede de Provincie Noord-Holland
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder G.J.W de Vries en wethouder mw. A. van Dijk
Behartigd openbaar belang
Omgevingsdienst IJmond heeft tot doel het zo effectief en efficiënt mogelijk voorbereiden, waaronder (gevraagd en ongevraagd) adviseren en het (laten) uitvoeren van de integrale milieutaken van de deelnemers. Daarbij maken de Omgevingsdienst en de deelnemende gemeenten toetsbare afspraken over de omvang en de kwaliteit van de te leveren producten en diensten, evenals de daaraan verbonden kosten. In navolging van de afspraak tussen het Rijk, het interprovinciaal overleg (IPO) en de vereniging van Nederlandse gemeenten (VNG) om regionale uitvoeringsdiensten (RUD) op te richten, fungeert de Omgevingsdienst sinds 1 januari 2013 als uitvoeringsdienst voor de gemeenten die bij de Omgevingsdienst zijn aangesloten. Voor deze gemeenten voert de Omgevingsdienst minimaal de milieuhandhaving van zware bedrijven en de ketenhandhaving asbest en grond uit (het zogenaamde basistakenpakket). In het kader van de decentralisatie van de handhavingstaken zijn de provinciale bedrijven in de aangesloten gemeenten ook bij de Omgevingsdienst ondergebracht. De provincie heeft ook de bevoegdheid voor de vergunningverlening, toezicht en handhaving inzake de Wet bodembescherming gemandateerd aan de Omgevingsdienst voor het werkgebied van de Omgevingsdienst. Naar aanleiding van een wijziging van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, zijn de gemeenten die het basistakenpakket lieten uitvoeren op basis van een dienstverleningsovereenkomst per 1 mei 2017 toegetreden tot de Gemeenschappelijke regeling.
Visie op de verbonden partij
Het behouden en, waar mogelijk, verbeteren van de milieukwaliteit waarbij duurzaamheid en leefbaarheid als standaard centraal staan. Vanwege het verlopen van het Milieubeleidsplan 2014-2018 zal voor de periode 2019-2023 een nieuw Milieubeleidsplan vastgesteld worden waaraan vanaf 2019 uitvoering gegeven wordt. Speerpunten zijn de intensivering van de verduurzaming van de bestaande bouw en bedrijfsterreinen en het streven naar een gezonde luchtkwaliteit die voldoet aan de normen van de Wereldgezondheidsorganisatie. In het plan worden de ambities ten aanzien van de energietransitie, klimaatadaptatie, luchtkwaliteit en de circulaire economie vastgelegd. Voor het verbeteren van de kwaliteit van fysieke leefomgeving zijn beleidsnotities vastgesteld op het gebied van milieuhandhaving, geluid, Schiphol, bodem en externe veiligheid. Ten aanzien van deze wettelijke taken is de ambitie om (blijvend) aan de wettelijke normen te voldoen.
Beleidsvoornemens 2020-2023
De Omgevingsdienst IJmond heeft zelf geen beleidsdoelstellingen en is een uitvoerende dienst. Wel heeft de Omgevingsdienst een doelstelling ten aanzien van de uitvoering van haar taken. Per deelnemende gemeente wordt voor een periode vier jaren een Milieubeleidsplan geschreven. De activiteiten en beleidsvoornemens van de Omgevingsdienst liggen in het verlengde van de doelstelling met betrekking tot het milieubeleid van de gemeente Heemskerk. De gemeente Heemskerk heeft zijn voornemens in een beleidsplan verwoord. Vanwege het verlopen van dit Milieubeleidsplan zal een nieuw Milieubeleidsplan voor de periode 2019-2023 worden opgesteld.
Wijziging belang
Is gewijzigd i.vm nieuwe deelnemers. Het belang van de gemeente bedraagt nu 10,5% op basis van de nieuwe verdeelsleutel 2017-2019.
Bedragen x € 1.000
Financiële gegevens
2019
2020
2021
2022
2023
Eigen vermogen
428
396
370
3.443
317
Vreemd vermogen
8.235
7.742
7.742
7.750
7.759
Resultaat voor bestemming
Financiële bijdrage van de gemeente
471
519
532
542
555
Bron
Conceptbegroting 2020 Omgevingsdienst IJmond
Toelichting financiële gegevens
Eigen vermogen 2020:
Algemene reserve € 260
Bestemmingsreserves € 168De bijdragen voor 2020 zijn doorgerekend op basis van de nieuwe verdeelsleutel 2019-2021. Dit leidt ertoe dat de bijdragen van de deelnemers, die deel uitmaken van deze onderlinge verdeelsleutel, zijnde Beverwijk, Haarlem, Heemskerk, Provincie Noord-Holland, Uitgeest en Velsen, niet alleen verschillen van 2019 door de stijging van 3,8%, maar ook door de wijzigingen in deze onderlinge verdeelsleutel. In totaal en voor de overige deelnemers (vaste omvang BTP-en) bedraagt de stijging precies 3,8%.
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
Niet van toepassing
Afvalschap IJmond-Zaanstreek en Huisvuilscentrale HVC
6
Afvalschap IJmond-Zaanstreek (en Huisvuilcentrale HVC)
Programma 3 Fysiek domein
Afvalschap IJmond-Zaanstreek (en Huisvuilcentrale HVC)
Webadres
Vestigingsplaats
Velsen
Verplichte deelname
Nee
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Heemskerk, Velsen en Zaanstad
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder dhr. G.J.W. de Vries
Behartigd openbaar belang
Het Afvalschap IJmond-Zaanstreek (AIJZ) heeft tot doel de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten Zaanstad, Velsen, Beverwijk enHeemskerk te behartigen met betrekking tot het beheer van de aandelen van de N.V. HVC en alles wat daartoe dienstbaar is. En daarnaast een doelmatig en
milieuhygiënisch verantwoord beheer van afvalstoffen en het ontwikkelen van beleid en uitvoering op het terrein van preventie en hergebruik.
De taken van het AIJZ zijn beperkt tot de taken die behoren bij het aandeelhouderschap van HVC; het via het bestuur van het AIJZ adviseren van de voorzitter van het AIJZ om een standpunt te bepalen namens het AIJZ in de Algemene Vergadering van HVC. Het AIJZ levert samen met het Centraal Afvalverwijderingsbedrijf West- Friesland (CAW) een commissaris binnen de raad van commissarissen van HVC. De HVC verwerkt het huishoudelijk afval van de deelnemende gemeenten. De deelname in HVC kan op indirecte wijze bijdragen, maar is niet per definitie de gemeentelijke partner om de gemeentelijke (duurzaamheid)doelen te realiseren.Visie op de verbonden partij
Ter verwezenlijking van de doelstelling draagt het AIJZ zorg voor de be- en verwerking van de door de deelnemende gemeenten aan AIJZ overgedragen afvalstoffen die AIJZ vervolgens ter be- verwerking aanbiedt aan HVC. Daarnaast beheert AIJZ de aandelen van gemeenten Zaanstad, Velsen, Beverwijk en Heemskerk in de NV Huisvuilcentrale NH (HVC). Het AIJZ bezit 529 aandelen, zijnde 18,15% van het totaal aan aandelen HVC. Het in het aandelenkapitaal gestort eigen vermogen bedraagt € 45,45 per aandeel. De overige financiering vindt plaats met geleend geld waar de aandeelhoudende gemeenten garant voor staan. Heemskerk staat garant voor 12,5% van de aandelen AIJZ (ofwel 2,3% van het totaal aan gegarandeerde leningen). De totale omvang gegarandeerde lening ultimo 2016 bedroeg € 600 mln. Aandeelhouders staan op basis van een gezamenlijke aandeelhouders(ballotage) overeenkomst ook garant voor eventuele verliezen van HVC, de betaling van rente en aflossing voor de geldleningen die HVC is aangegaan.
Beleidsvoornemens 2020-2023
Onderzoek vindt plaats om het aandelenbezit over te dragen aan de GR Reinunie.
Daarna kan opheffing van de GR AIJZ plaatsvinden.Wijziging belang
Niet van toepassing.
Bedragen x € 1.000
Financiële gegevens
2019
2020
2021
2022
2023
Eigen vermogen
35
35
35
35
35
Vreemd vermogen
Resultaat voor bestemming
Financiële bijdrage van de gemeente
1
1
1
1
1
Bron
Jaarrekening 2018 en concept Begroting 2020
Toelichting financiële gegevens
Gegevens voor 2020 en verder nog niet bekend. Deze worden momenteel opnieuw berekend in verband met het uittreden van Zaanstad uit de Gemeenschappelijke regeling AIJZ.
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
ReinUnie
7
ReinUnie
Programma 3 Fysiek domein
ReinUnie
Webadres
Vestigingsplaats
Heemskerk
Verplichte deelname
Nee
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Heemskerk en Velsen
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder dhr. G.J.W. de Vries en wethouder mw. A. van Dijk
Behartigd openbaar belang
De gemeenschappelijke ReinUnie heeft tot doel de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers te behartigen die verband houden met de koopovereenkomst tussen ReinUnie en NV HVC alsmede het financieel beheer van het onroerend en roerend goed.
Daarnaast wordt gestreefd naar de bevordering van gemeenschappelijke standpuntbepaling van de deelnemers op het gebied van afvalverwerking en reiniging.Visie op de verbonden partij
Ondanks dat de concessie van de uitvoeringsovereenkomst is afgelopen, wordt de regeling vanuit de signing- en closingbinder (overeenkomst tot koop en verkoop van activa en passiva) met betrekking tot de ReinUnie nog in stand gehouden totdat de regeling is opgeheven.
Beleidsvoornemens 2020-2023
Onderzoek vindt plaats naar het overdragen van de aandelen HVC, die nu door de GR AIJZ worden aangehouden, naar de GR Reinunie.
Wijziging belang
Het beheren van deze huur, financiering en andere overeenkomsten en het gemeenschappelijk bepalen van standpunten voor zover het onderwerpen betreft op het gebied van afvalbeheer, zijn de activiteiten van de gemeenschappelijke
regeling.Bedragen x € 1.000
Financiële gegevens
2019
2020
2021
2022
2023
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
3.500
3.300
3.100
2.900
2.700
Resultaat voor bestemming
4
1
Financiële bijdrage van de gemeente
5
5
5
5
5
Bron
Jaarrekening 2019 en Begroting 2020
Toelichting financiële gegevens
Voor de financiering van het onroerend goed is een langlopende lening afgesloten met de Reinunie NV (onderdeel van HVC). De jaarlijkse bijdrage heeft betrekking op de beheerskosten van de regeling.
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
Grondexploitatie Broekpolder
8
Grondexploitatiemaatschappij Broekpolder (GEM) (CV/BV)
Programma 3 Fysiek domein
Grondexploitatiemaatschappij Broekpolder (GEM) (CV/BV)
Webadres
Vestigingsplaats
Beverwijk
Verplichte deelname
Nee
Rechtsvorm
Commanditaire en Besloten vennootschap
Deelnemende partijen
Gemeenten Heemskerk en Beverwijk, AM BV en Heijmans Vastgoed BV
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder dhr. G.J.W de Vries
Behartigd openbaar belang
“Unieke samenwerking gemeenten” De Broekpolder ligt op het grondgebied van de gemeenten Heemskerk en Beverwijk. Deze beide gemeenten hebben hun krachten gebundeld teneinde een wijk te ontwikkelen met kwaliteit en toekomstwaarde. Niet alleen voor de bouw van de wijk, maar ook voor wat de voorzieningen betreft, worden in samenwerking plannen gemaakt en werkzaamheden uitgevoerd.
Visie op de verbonden partij
Bij de ontwikkeling van de Broekpolder werken de gemeenten Heemskerk en Beverwijk samen met projectontwikkelaars en woningbouwcorporaties. Voor dit Publiek-Private Samenwerkingsverband (PPS) is speciaal de GEM opgericht die plannen ontwikkelt en bewaakt en de grond bouw- en woonrijp maakt.
Beleidsvoornemens 2020-2023
De gemeenten Beverwijk en Heemskerk hebben het gezamenlijke Projectbureau Broekpolder ingesteld. Dit projectbureau werkt binnen de daartoe opgerichte Grondexploitatiemaatschappij Broekpolder (GEM) samen met de marktpartijen aan de ontwikkeling en de realisatie van De Broekpolder. De voor de ontwikkeling in 1999 aangegane Samenwerkingsovereenkomst eindigde per 31 maart 2014. Per diezelfde datum is de Afwikkelingsovereenkomst aangegaan die voorziet in de gezamenlijke ontwikkeling van de per die datum nog niet uitgegeven kavels. Deze overeenkomst eindigt op 1 oktober 2019. Zo spoedig mogelijk daarna wordt de GEM CV geliquideerd. De gemeente Heemskerk bezit aandelen in de GEM Broekpolder.
Wijziging belang
Niet van toepassing.
Bedragen x € 1.000
Financiële gegevens
2019
2020
2021
2022
2023
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat voor bestemming
Financiële bijdrage van de gemeente
Bron
Toelichting financiële gegevens
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
Grondexploitatie Herstructurering Heemskerk
9
Grondexploitatiemaatschappij Herstructurering Heemskerk
Programma 3 Fysiek domein
Grondexploitatiemaatschappij Herstructurering Heemskerk
Webadres
Vestigingsplaats
Heemskerk
Verplichte deelname
Nee
Rechtsvorm
CV Vennootschap
Deelnemende partijen
Gemeente Heemskerk en Woonopmaat
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder dhr. Q.J.A. Rijke
Behartigd openbaar belang
De gemeente Heemskerk en stichting Woonopmaat hebben hun krachten gebundeld teneinde acht (oorspronkelijk elf) projectlocaties binnen de gemeente Heemskerk te (her)ontwikkelen in een CV. De herontwikkeling omvat de sloop van verouderde sociale huurwoningen en de ontwikkeling en realisatie van onder meer sociale huurwoningen en koopwoningen. Ook wordt het openbaar gebied ingericht. In samenwerking worden plannen voor de locaties gemaakt en werkzaamheden uitgevoerd.
Visie op de verbonden partij
De gemeente en de stichting zijn overeengekomen hun samenwerking bij de (her)ontwikkeling van de acht (oorspronkelijk elf) projectlocaties uit te (doen) voeren door middel van de inmiddels opgerichte GEM Herstructurering Heemskerk, ook wel de Tweede Tranche Herstructurering (TTH) genoemd. De GEM houdt zich bezig met de locatieontwikkeling: de ontwikkeling van de deelgebieden, in hoofdzaak bestaande uit grondverwerving, de sloop van de bestaande gebouwen, sanering, het vervaardigen van een wijkontwikkelingsvisie, het bouwrijp maken en woonrijp maken en de uitgifte van bouwkavels. Partijen delen de risico’s evenredig met betrekking tot de grondexploitatie. De GEM wordt vormgegeven door het in het leven roepen van een CV Tweede Fase Heemskerk en daaronder liggend drie Bv’s, de Gemeente Heemskerk BV, GEM Herstructurering Heemskerk Beheer BV en Woonopmaat BV.
Beleidsvoornemens 2020-2023
In 2010 is de Tweede Tranche Herstructurering gestart. In 2013 zijn de projectlocaties De Velst en de Debora Bakelaan en in 2015 is het project Coornhertstraat ontvlochten uit de Tweede Tranche Herstructurering, waarna nog acht locaties resteren. Van de resterende acht locaties zijn er zeven gereed. De laatste locatie, de Simon van Haerlemstraat, is in ontwikkeling. Naar verwachting vindt afronding plaats in 2020/2021.
Wijziging belang
Er hebben zich geen veranderingen voorgedaan in het belang dat de gemeente in de GEM Herstructurering heeft. De gemeente Heemskerk BV heeft een belang van 49% in de CV Tweede Fase, Woonopmaat BV heeft ook een belang van 49% in de CV en de GEM Herstructurering Heemskerk Beheer BV heeft een belang van 2% in de CV Tweede fase.
Bedragen x € 1.000
Financiële gegevens
2019
2020
2021
2022
2023
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat voor bestemming
Financiële bijdrage van de gemeente
Bron
Toelichting financiële gegevens
Voor de TTH wordt geen geprognosticeerde balans opgesteld. De gegevens voor 2019 zijn afkomstig uit de concept Jaarrekening 2018.
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
Gelet op de eindfase van de TTH en de beperkte risico’s zijn er geen risico’s die niet binnen het geprognosticeerde resultaat opgevangen kunnen worden.
NV Bank Nederlandse Gemeenten
10
NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Programma 1 Bestuurlijk domein
NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Webadres
Vestigingsplaats
Den Haag
Verplichte deelname
Nee
Rechtsvorm
Naamloze vennootschap (NV)
Deelnemende partijen
Diverse overheden en instellingen die werk doen op het gebied van maatschappelijk belang. Het aandelenpakket bedraagt € 55.690.720
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Gemeente Heemskerk is aandeelhouder
Behartigd openbaar belang
De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de inwoner. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak. Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. De gemeente Heemskerk heeft zeggenschap in de BNG via het stemrecht op aandelen die de gemeente bezit.
De lasten van inwoners zo laag mogelijk houden door het aantrekken van leningen ofwel het aantrekken van financieringsmiddelen tegen een zo laag mogelijk rentepercentage.Visie op de verbonden partij
De lasten van burgers zo laag mogelijk houden door het aantrekken van leningen ofwel het aantrekken van financieringsmiddelen tegen een zo laag mogelijk rentepercentage.
Beleidsvoornemens 2020-2023
BNG Bank wil een relevante speler zijn in de financiering van Nederlandse decentrale overheden en in de sectoren wonen, zorg, onderwijs, energie en infrastructuur.
Wat betreft langlopende kredietverlening wil de bank rendabel voorzien in meer dan de helft van de langlopende kredietvraag van deze klantengroepen.
BNG Bank streeft niet naar winstmaximalisatie, maar naar een redelijk rendement. Dit rendement komt via dividend ten goede aan de aandeelhouders, uitsluitend overheden, en in het verlengde daarvan aan de samenleving.Wijziging belang
Op de gemeentelijke balans zijn aandelen in de BNG opgenomen voor een bedrag van € 19.305. Dit is tevens het risicobedrag.
Bedragen x € 1.000
Financiële gegevens
2019
2020
2021
2022
2023
Eigen vermogen
4.991
Vreemd vermogen
132.518
Resultaat voor bestemming
337
Financiële bijdrage van de gemeente
Bron
Jaarverslag BNG 2018
Toelichting financiële gegevens
Genoemde bedragen zijn in miljoenen.
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
Stichting Rijk
11
Stichting Rijk
Algemene dekkingsmiddelen
Stichting Rijk
Webadres
www.stichtingrijk.nl
Vestigingsplaats
Heemstede
Verplichte deelname
Nee
Rechtsvorm
Stichting
Deelnemende partijen
Gemeenten: Beverwijk, Bloemendaal, Castricum, De Ronde Venen, Diemen, Heemskerk, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oostzaan, Ouder-Amstel, Teylingen, Uitgeest, Uithoorn, Velsen, Wormerland.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Gemeentesecretaris dhr. J.S.W. Ozenga
Behartigd openbaar belang
Stichting RIJK is een collectief waarin gemeenten samenwerken bij het vormgeven van inkoop en aanbesteding binnen hun organisaties.
Visie op de verbonden partij
Het samenwerkingsverband zorgt voor een efficiëntere en effectievere uitvoering van de inkoop- en aanbestedingsprocessen.
Beleidsvoornemens 2020-2023
Optimale ondersteuning bieden vanuit de verschillende kennisteams van RIJK met een duidelijke focus op social return on investments (SROI) en circulaire economie door middel van doel-en rechtmatig inkopen.
Wijziging belang
Bedragen x € 1.000
Financiële gegevens
2019
2020
2021
2022
2023
Eigen vermogen
83
83
83
83
83
Vreemd vermogen
193
193
193
193
193
Resultaat voor bestemming
Financiële bijdrage van de gemeente
146
146
146
146
146
Bron
Concept-begroting 2020 Stichting Rijk.
Toelichting financiële gegevens
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
Bij het voordoen van een calamiteit of een incident wordt ingeschat dat het vrije deel van de Algemene reserve niet toereikend zal zijn en in het ongunstigste geval zullen deelnemende partijen in de lasten meedragen.