F Verbonden Partijen

Vestigingsplaats

Haarlem

Verplichte deelname

Ja, respectievelijk Wet veiligheidsregio's en Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)

Deelnemende partijen

Gemeenten Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort

Bestuurlijke vertegenwoordiging

Burgemeester mw. A.E.H. Baltus en wethouder dhr. Q.J.A. Rijke

Behartigd openbaar belang

Het college heeft de volgende taken aan het bestuur van de Veiligheidsregio overgedragen:

1. Het inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises.
  2. Het adviseren van het bevoegd gezag met betrekking tot risico's van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald.
  3. Het adviseren van het college over de brandweertaak.
  4. Het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van rampenbestrijding en crisisbeheersing.
  5. Het instellen en in stand houden van een brandweer.
  6. Het instellen en in stand houden van een GHOR.
  7. Het voorzien in de meldkamerfunctie.
  8. Het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel.
  9. Het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder 4, 5, 6, en 7 genoemde taken.
  10. Publieke gezondheidszorg en jeugdgezondheidszorg.

Visie op de verbonden partij

Zorgdragen voor bescherming van burgers tegen onveilige situaties en het adequaat optreden op het moment dat zich een ramp voordoet. Niet alleen de Veiligheidsregio vervult hierin een belangrijke taak. Ook de deelnemende gemeenten dragen verantwoordelijk voor bijvoorbeeld opvang en verzorging.

Beleidsvoornemens 2020-2023

De activiteiten van de Veiligheidsregio (VRK) liggen in het verlengde van de doelstellingen van de gemeente Heemskerk op het gebied van veiligheid en gezondheid.

Er staat een evaluatie van de Wet veiligheidsregio’s op het programma van het Rijk. Daarin is onder andere aandacht voor het omgaan met nieuwe risico’s, zoals klimaatverandering en extreem weer, kunstmatige intelligentie, digitale ontwrichting en de samenwerking over de grenzen van de regio’s heen.

Duurzaamheid is een belangrijk speerpunt vooralle gemeenten in de regio. In 2020 zullen resultaten van de doorvertaling van duurzaamheid naar de VRK duidelijk aanwijsbaar moeten worden.

Een selectie van de strategische doelen van de VRK:

Strategische doelen Publieke gezondheid:

• Doelmatig en doeltreffend uitvoeren van wettelijke taken en het bieden van speciale arrangementen voor lokale behoeften t.b.v. de Publieke Gezondheid
  • Handhaven en bouwen aan het vertrouwen in de samenleving dat adequaat wordt gehandeld in het geval dat risico’s zich aandienen ten aanzien van de Publieke Gezondheid.

Strategische doelen Jeugdgezondheidszorg:

• Veilig en gezond opgroeien van alle kinderen in Kennemerland.
  • Proactief inspelen op behoeften van gemeenten en ouders op het gebied van jeugdgezondheidszorg.

Strategische doelen Brandweerzorg:

• Brandveilige samenleving door minder branden.
  • Realiseren van een goede balans tussen mens en werk in het streven naar duurzame inzetbaarheid.

Strategische doelen Ambulancezorg:

• Leveren van hoogwaardige Ambulancezorg.
  • Leveren van meerwaarde aan partners (RAV Kennemerland, acute ketenzorg, opgeschaalde zorg en GGD).

Strategische doelen Geneeskundige hulporganisatie in de regio (GHOR)

• De crisisorganisatie staat 24x7 paraat voor de geneeskundige hulpverlening bij rampen en crises.

Strategische doelen Zorg en Veiligheidshuis Kennemerland:

• Bijdrage leveren aan veiligheid(beleving) in de regio Kennemerland door vermindering (herhaling) criminaliteit en overlast.

Wijziging belang

Het belang van de gemeente Heemskerk is niet gewijzigd.

Bedragen x € 1.000

Financiële gegevens

Eigen vermogen

Vreemd vermogen

Resultaat voor bestemming

Financiële bijdrage van de gemeente

Bron

Ontwerp-programmabegroting 2020 VRK

Toelichting financiële gegevens

Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen

De berekende weerstandscapaciteit bedraagt 0,7. Op basis van de door het Nederlands Instituut voor Risicomanagement (NAR) opgestelde matrix wordt aangegven dat dit onvoldoende is.
De VRK stelt dat deze ratio recht doet aan de opvatting dat gemeenten, als verantwoordelijke voor de verbonden partij, ook een aandeel hebben te nemen als risicodrager.