Doelstelling en beleidskader
Openbare verlichting
Doelstelling van het beheer en onderhoud van de openbare verlichting is de functionaliteit te waarborgen. In het beleidsplan Openbare verlichting 2012-2020 zijn de kaders gesteld met als speerpunten het in stand houden van de verlichting en het reduceren van energie waar mogelijk.
Wegen
Het op een zo efficiënt mogelijke wijze beheren en onderhouden van wegen, straten en pleinen om de veiligheid, het comfort en de kwaliteit in stand te houden. De algemeen geldende richtlijnen en wettelijke kaders zijn leidend voor het beheer.
Het Wegenbeheerplan 2017-2021geeft aan dat het wegbeheer uitgevoerd zal gaan worden volgens de landelijke gebruikelijk richtlijn CROW publicatie 147, uitgangspunt is technische kwaliteitsniveau B.
Onkruidbeheersing op verhardingen en het verwijderen van veeg, zwerf, bloesem en bladafval op verhardingen is een onderdeel van het wegbeheer en is bepaald op beeldkwaliteitsniveau A in de centrumgebieden en beeldkwaliteitsniveau B in de overige gebieden.
De staat van onderhoud
Openbare verlichting
De openbare verlichting is functioneel zoals gesteld bij de doelstellingen. Het beheer en onderhoud vindt plaats middels preventief vervangen en een actieve storingsdienst.
Wegen
Het areaal aan wegen dat de gemeente Heemskerk beheert beslaat 1.878.000 m². Hiervan is 73% elementenverharding, 25% asfalt en 2% overige verharding.
In onderstaande tabel staat de kwaliteit van de diverse verhardingen. Dit zijn de resultaten van de technische weginspectie van eind 2017.
Kwaliteit
Aan de hand van de resultaten van de weginspectie 2017 kunnen we de kwaliteit van de wegen bepalen.
Samengevat kunnen de schades voor asfalt en elementen als volgt worden weergegeven. Circa 63% van de asfaltverharding bevat geen schade, bijna 14% bevat ernstige schades. Bij elementenverharding kent bijna de helft van het areaal matige schades.
Op basis van de inspectiecijfers zijn tevens kwaliteitscijfers gegenereerd. De kwaliteitscijfers zijn in onderstaande tabel per wegtype weergegeven. De arealen zijn van 2019, de inspectieresultaten van 2017.
Wegtype | Asfalt m² | Elementen m² | Totaal m² | Cijfer dicht asfalt | Cijfer elementen | Cijfer eindtotaal |
---|---|---|---|---|---|---|
Hoofdwegennnet | 24.740 | 27 | 24.767 | 10 | 10 | 10 |
Gemiddelde belaste weg | 83.435 | 43.187 | 126.622 | 6,4 | 5,1 | 5,8 |
Licht belaste weg | 183.895 | 18.409 | 202.304 | 4,1 | 7,1 | 4,3 |
Weg in woongebied | 39.466 | 715.067 | 754.533 | 8,1 | 5,8 | 5,9 |
Weg in verblijfsgebied | 41.663 | 563.600 | 605.263 | 6,6 | 5,1 | 5,2 |
Fietspaden | 94.074 | 34.626 | 128.700 | 7,5 | 9 | 7,7 |
Eindtotaal/gewogen gemiddelde | 467.273 | 1.374.916 | 1.842.189 | 5,4 | 5,5 | 5,5 |
De fietspaden en het asfalt met het wegtype ‘weg in woongebied’ zitten op het kwaliteitsniveau hoog. Licht belaste wegen en wegen in verblijfsgebied zitten gemiddeld op het kwaliteitsniveau laag.
Bij 37% van de asfaltverhardingen is enige vorm van schade waargenomen, bij elementenverharding is dit 60%. Op basis van de schadecijfers is berekend dat de kwaliteit van de wegen in Heemskerk gemiddeld een 5,5 scoort. Dit voldoet nog net aan de landelijke richtlijn van minimaal een 5,5.
Er zijn nog geen nieuwe resultaten weginspectie beschikbaar. De resultaten van de grootschalige asfaltwerkzaamheden en werkzaamheden aan elementenverharding in 2017 en 2018 komen nog niet tot uiting in de kwaliteitscijfers.
Kunstwerken
De onderhoudstoestand van de kunstwerken voldoet aan de norm. De grote bruggen en viaducten, zoals de tunnel Laan van Broekpolder, fietstunnel Kleine Houtweg/Binnenduinrandweg en het leidingenviaduct in de aansluiting A9, zijn van recente datum en vereisen nog geen groot onderhoud. De betonnen verkeersbruggen zijn de afgelopen jaren gerenoveerd. Kleinere voetgangersbruggen worden regelmatig geïnspecteerd, groot onderhoud is nog niet noodzakelijk waar nodig wordt klein onderhoud verricht.
Wat gaan we ervoor doen?
Jaarlijks uitvoeren van het onderhoudsprogramma. Het onderhoudsprogramma komt voort uit de weg-inspectie en de maatregelentoets. Door het uitvoeren van het onderhoudsprogramma zal de kwaliteit van verhardingen minimaal op niveau B blijven. Voor de periode van 2018 tot 2022 is het elementenbestek opnieuw aanbesteed.
Risico's
Omschrijving | Kwantificering/Categorie | Beheersmaatregel |
---|---|---|
Uitval van de verlichting. Gevolg toenemende klachten en onveilige situaties. | Financieel: | Het uitvoeren van preventief onderhoud en het in stand houden van een 24/7 storingsdienst. |
Onvoldoende getroffen verkeersmaatregelen bij de uitvoering van wegwerkzaamheden. | Financieel: | De verkeersmaatregelen worden uitgevoerd conform de landelijke richtlijnen, hier wordt toezicht op gehouden. |
Financiële consequenties
Voor de wegen, straten, pleinen, kunstwerken, straatverlichting en straatmeubilair zijn budgetten voor begrote onderhoudskosten opgenomen in het programma Fysiek domein. Deze lasten en baten zijn als volgt in de begroting opgenomen:
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Producten | Rekening 2018 | Begroot VJN 2019 | Begroot 2020 | Begroot 2021 | Begroot 2022 | Begroot 2023 |
Reclame | 0 | 0 | 9 | 10 | 10 | 10 |
Wegen, straten en pleinen | 1.625 | 1.642 | 1.512 | 2.224 | 2.343 | 2.490 |
Verkeersmaatregelen | 305 | 297 | 304 | 363 | 321 | 325 |
Openbare verlichting | 492 | 712 | 692 | 715 | 732 | 760 |
Verbeteren woonomgeving | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 2 |
Totaal Lasten | 2.422 | 2.651 | 2.517 | 3.312 | 3.406 | 3.587 |
Reclame | -35 | -38 | -39 | -39 | -40 | -41 |
Wegen, straten en pleinen | -17 | -21 | -21 | -22 | -22 | -23 |
Verkeersmaatregelen | -9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Openbare verlichting | -128 | -140 | -141 | -141 | -144 | -147 |
Totaal Baten | -189 | -199 | -201 | -202 | -206 | -210 |
Saldo | 2.233 | 2.452 | 2.317 | 3.109 | 3.200 | 3.377 |