Programma 2: Sociaal domein

Context en achtergronden

Welzijn en zorg

Heemskerk kent een stevige basisinfrastructuur. Er is een groot aanbod van vrij toegankelijke activiteiten en ondersteuning. Het gaat daarbij zowel om individuele ondersteuningsvragen als collectieve vraagstukken rond leefbaarheid en het samenleven in de buurt. Ook de samenwerking tussen zorg, welzijn en andere algemene voorzieningen zoals sport en cultuur wordt gestimuleerd. De focus is daarbij gericht op het zo goed mogelijk gebruikmaken van elkaars deskundigheid, mogelijkheden en netwerken.
Het huidige aanbod van maatschappelijke partners wordt onder de loep genomen, met als doel de samenhang te versterken en overlap en hiaten te voorkomen.

Gezondheid

Ook, of misschien wel juist, voor gezondheid geldt dat voorkomen beter is dan genezen. Preventie van het ontstaan of verergeren van gezondheidsbeperkende aandoeningen bespaart de samenleving veel geld, maar belangrijker nog het bespaart mensen veel leed. Het Regionaal Gezondheidsbeleid 2017-2020 zet in op preventie en een gezonde leefstijl. Op basis van een in 2019 uitgevoerde evaluatie wordt de Regionale Gezondheidsnota geactualiseerd.
Het lokale gezondheidsbeleid is onderdeel van de beleidsnota Sociaal domein. Dit is relevant omdat gezondheid mede afhankelijk is van sociale en economische factoren. Het programma Gezond in de Stad wordt tot 2021 voortgezet en heeft als doel om sociaaleconomische gezondheidsverschillen terug te dringen.
In 2020 wordt de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) geïmplementeerd, die naast oog voor de openbare veiligheid ook zorg heeft voor de belangen van de betrokkenen.

Diversiteitsbeleid

Het aantal statushouders dat door de gemeente gehuisvest moet worden, vertoont een dalende lijn. De grote groep statushouders die vanaf 2013 in Heemskerk is komen wonen, is vaak nog niet in staat volwaardig deel te nemen aan de samenleving (en in hun eigen onderhoud te voorzien) vanwege het ontoereikende inburgeringsstelsel. In aanloop naar de wetswijziging 2020 van de Wet inburgering, waar de gemeente de regie van de inburgering opnieuw krijgt, worden er alvast trajecten gestart om te zorgen dat de groep statushouders alsnog richting beroepsopleiding, arbeidsmarkt of (sociale) integratie gaat.
Het VN (Verenigde Naties)-Verdrag inzake rechten van personen met een handicap is door het Rijk geratificeerd. Een belangrijke stap om het doel van het VN-Verdrag te behalen is drempels voor personen met een beperking zo veel mogelijk weg te nemen, zodat zij volledig kunnen deelnemen aan de samenleving. De Nederlandse staat is partij bij het VN-Verdrag en als zodanig verplicht het verdrag te implementeren. Gemeenten zijn als onderdeel van de staat ook verplicht het verdrag uit te voeren. Er wordt een implementatieplan opgesteld en tegelijkertijd worden initiatieven opgestart.

Wet Kinderopvang en Wet Oké

De regering wil de voorschoolse educatie een nieuwe kwaliteitsimpuls geven. Zo wordt onder andere ingezet op een structurele uitbreiding van het aantal uren dat kinderen binnen het VVE (voor- en vroegschoolse educatie)-aanbod wordt opgevangen. Dit aantal wordt per 1 augustus 2020 verhoogd van 10 uur naar 16 uur per peuter per week.
De minister laat in het voorstel bewust veel ruimte voor flexibiliteit en lokale invulling van de wijze waarop deze uren worden aangeboden. Deze ruimte geeft extra kansen voor het vormen van een goed VVE-aanbod binnen de gemeente Heemskerk.

Laaggeletterdheid

Heemskerk is in 2018 gestart met het uitvoeren met een gerichte aanpak op het bestrijden van laaggeletterdheid. In 2020 wordt de aanpak verder uitgebreid en geïntensiveerd. Zo nodig wordt het huidige taalaanbod voor deze doelgroep versterkt of wordt nieuw taalaanbod voor deze doelgroep gerealiseerd.

Dierenwelzijn

Samen met de gemeenten Velsen en Beverwijk wordt de samenwerking met de Dierenbescherming afdeling Noord-Holland-Noord voortgezet. Zij zorgen voor opvang van dieren in de asiels en de vogelopvang. Ook de samenwerking met de Dierenambulance Kennemerland wordt gecontinueerd.