Programma 2: Sociaal domein

Welzijn en zorg

• Uitvoering geven aan het beleidsplan Sociaal domein.
  • Realiseren, door middel van het maken van prestatieafspraken en subsidieverlening, van:
    • Maatschappelijke dienstverlening en cliëntondersteuning voor kwetsbare groepen op het gebied van schuldhulpverlening, (jeugd)maatschappelijk werk, sociaal raadliedenwerk en ouderenadvieswerk.
    • Ambulante aanpak van sociaal werkers in de wijk en vraaggericht welzijnswerk, gericht op de ondersteuning van burgerinitiatief, vrijwillige inzet, activering en collectieve activiteiten voor kwetsbare groepen.
    • Uitvoering van preventief jeugdbeleid conform het beleidsplan door de inzet van onder andere (ambulant) jongerenwerk en jeugdmaatschappelijk werk.
    • Uitvoering van de brede school activiteiten en de brede schoolcoördinatie.
    • Uitvoering geven aan het landelijke actieprogramma Kansrijke start.
    • Uitvoering geven aan het landelijke actieprogramma Scheiden zonder schade.
  • Subsidiëren van het Sociaal Team voor het aanbieden van lichte en kortdurende ondersteuning.
  • Samen met de gemeente Beverwijk evalueren van de pilot Welzijn op Recept in de Broekpolder en het uitrollen van de opbrengsten en werkwijze in de andere wijken.
  • Evalueren van de pilot en eventueel continueren van het Odensehuis (zie ook programmaonderdeel Individuele maatschappelijke ondersteuning).

Gezondheid

• Uitvoering geven aan het Regionaal gezondheidsbeleid 2017-2020 met als speerpunten:
    • Het faciliteren en stimuleren van preventieve activiteiten op het gebied van de geestelijke gezondheidszorg middels subsidieverlening.
    • Het terugdringen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen door uitvoering te geven aan het programma Gezond In Heemskerk.
    • Het tegengaan van overgewicht bij Kinderen door uitvoering te geven aan het programma Jongeren op Gezond Gewicht.
  • Doorontwikkelen van de inloopvoorziening GGZ in relatie tot het brede Sociaal domein.
  • In stand houden van de Gemeentelijke gezondheidsdienst (GGD), die onder meer taken uit de wet Publieke gezondheid uitvoert.
  • Subsidiëren van jeugdgezondheidszorg, waaronder het Rijksvaccinatieprogramma.
  • Voeren van een gezamenlijke agenda tussen gemeente en eerstelijns zorgaanbieders (met name huisartsen) om uitvoering te geven aan preventieve taken.
  • Toeleiden van mensen met verward gedrag naar passende zorg door middel van het vroegsignaleringsoverleg (vso) en voorzien in adequate begeleiding en zorg voor sociaal kwetsbaren, overlastgevenden en zorgmijders via het Noodteam Heemskerk en het Vangnet en Advies Midden-Kennemerland.
  • Uitvoering geven aan de wet Verplichte GGZ (Wvggz): voorzien in een meldpunt en in een eerste beoordeling  en in het (laten) horen van betrokkenen als er sprake kan zijn van een crisismaatregel.

Toegang

• Uitvoering geven aan laagdrempelige informatie- en adviesfuncties (digitaal, schriftelijk, telefonisch, fysiek) en integrale toegang tot ondersteuning door:
  • Het stimuleren van het gebruik van de heemskerkwijzer.nl als digitale toegang.
  • Het realiseren van goede communicatie naar inwoners en organisaties over mogelijkheden in het kader van toegang.
  • Het uitvoeren en verder stroomlijnen van gemeentelijke toegangstaken.
  • Het verbinden van de gemeentelijke toegangstaken met het preventieve veld.

Diversiteitsbeleid

• Uitvoering geven aan het plan van aanpak ‘Van opvang tot integratie vluchtelingen’ waarbij de nadruk ligt op de scholing, arbeidsmarkttoeleiding en integratie van statushouders.
  • Uitvoering geven aan het geactualiseerde plan van aanpak diversiteitsbeleid.
  • In aanloop van de regierol die de gemeente in 2021 opnieuw krijgt in de inburgering, starten met trajecten om inburgeraars die onder het huidige stelsel vallen richting inburgeringsexamen, uitstroom naar de arbeidsmarkt of beroepsopleiding te begeleiden.
  • Opstarten van initiatieven om te zorgen dat mensen die niet mee kunnen doen in de samenleving, door bijvoorbeeld uitsluiting als gevolg van beperking of discriminatie, te stimuleren en te ondersteunen om mee te kunnen doen.

Wet Kinderopvang en Wet Oké

• Uitvoering geven aan het plan van aanpak OAB (ondewijsachterstandenbeleid) 2019-2022.
  • Realiseren van 16 uur VVE per peuter per week.
  • Uitvoeren van het toezicht op de kwaliteit van kinderopvanglocaties en het uitbrengen van het jaarverslag wet Kinderopvang.

Laaggeletterdheid

• Subsidiëren Stapin! en Stapdoor! (vervolgaanbod).
  • Aanbieden van taalaanbod NT1 op maat.
  • Uitvoering geven aan het Taalakkoord Zuid-Kennemerland en IJmond.

Dierenwelzijn

Voortzetten van huidige samenwerking met Dierenambulance Kennemerland en de Dierenbescherming Noord Holland Noord. Dit met de gemeenten Velsen en Beverwijk.