Programma 2: Sociaal domein

Context en achtergronden

Sport

Heemskerk heeft een stevige sportinfrastructuur die inwoners uitnodigt tot sporten en bewegen als onderdeel van een gezonde leefstijl, sociale ontmoeting en meedoen. Motieven van inwoners uit Heemskerk om te sporten of bewegen komen overeen met uitkomsten uit landelijk onderzoek. Volwassenen sporten vooral vanuit gezondheidsperspectief; voor kinderen zijn plezier, gezelligheid en competitie de belangrijkste redenen om te gaan sporten (bron: beweegmonitor 2019 Mulier Instituut).

De Sportnota 2020-2023 (vastgesteld eind 2019) heeft drie speerpunten:

• Sport-& beweegstimulering en bevorderen gezonde leefstijl.
  • Stimulerende en uitdagende omgeving die uitnodigt om te bewegen.
  • Toekomstbestendige verenigingen.

Door onder meer de inzet van combinatiefunctionarissen en buurtsportcoaches wordt ingezet op voldoende sporten door alle inwoners. Dat geldt ook voor inwoners die dat niet zo vanzelfsprekend uit zichzelf doen of kunnen.
Sportverenigingen vervullen een belangrijke maatschappelijke rol. Om deze rol te kunnen blijven vervullen dienen sportverenigingen vitaal te zijn. Heemskerk kent een groot aantal verenigingssporters. De vitale sportvereniging is een belangrijk onderdeel van het sportbeleid en komt zowel terug in de Sportnota als in het lokaal sportakkoord.

Toerisme en recreatie

De Toerisme-recreatienota Heemskerk 2017 is de opvolger van In vloedlijn en vuurlinie II. De nota wordt voor de komende jaren als kader gebruikt voor de uitvoering van recreatie en toerisme in Heemskerk.

Speelruimte

Heemskerk is een gemeente met voldoende mogelijkheden voor kinderen en jongeren om te spelen op kwalitatief goede formele en informele speelplekken. Ingezet wordt op een veilige, gevarieerde en inspirerende openbare speelvoorzieningen met een hoge diversiteit aan spelen voor alle kinderen (0-18 jaar) op goed bereikbare plaatsen om de sociale cohesie te versterken en de Nederlandse norm gezond bewegen te promoten. Ingezet wordt op het vergroenen van schoolpleinen.

Cultuur

Cultuureducatie en cultuurparticipatie dragen er aan bij dat mensen mee kunnen doen. Er wordt ingezet op het lokaal, toegankelijk en toekomstbestendig aanbieden van cultuur in de breedste zin van het woord. Het gaat hierbij om de bibliotheek, het Cultuurhuis Heemskerk, tentoonstellingen in de hal van het gemeentehuis, evenementen, cultuureducatie activiteiten, etc. De bibliotheek en het Cultuurhuis zetten zich naast hun kernfunctie sterk in op hun maatschappelijke en educatieve functie in verbinding met andere partijen. Zo werkt de bibliotheek nauw samen met het onderwijs bij de invoering van de Bibliotheek op school (dBos). De bibliotheek is tevens een belangrijke partner in de aanpak van laaggeletterdheid. Het behoud van cultureel erfgoed (monumenten en archeologie) is een wettelijke taak van de gemeente en maakt onderdeel uit van het beleidsveld cultuur. De gemeente is verplicht om te zorgen voor de borging van cultuurhistorische waarden in het bestemmingsplan. Daarnaast wordt ingezet op de bescherming van het Heemskerkse erfgoed.

Het plan van aanpak Cultuurbeleid 2015-2018 met als titel 'Cultuur, het creatieve hart van Heemskerk' wordt geëvalueerd en geactualiseerd. Daarnaast wordt na vaststelling van de Regionale Cultuurvisie 1.0 in 2019 gestart met het uitwerken van deze visie.

Accommodaties

Accommodaties (grond en gebouwen) zijn een middel om uitvoering te geven aan de wettelijke taken en beleidsdoelstellingen op het gebied van onderwijs, sport, welzijn, kunst, cultuur en recreatie. De gemeente heeft diverse gronden en gebouwen in eigendom die hiervoor worden ingezet. Deze gronden en gebouwen zijn door de gemeente in gebruik, verhuur, erfpacht, opstal of een combinatie daarvan uitgegeven aan diverse gebruikers. Er wordt overzicht en inzicht gegeven in de kosten en opbrengsten van de gemeentelijke accommodaties en indirecte subsidies via deze accommodaties.

BTW-sportvrijstelling en Specifieke Uitkering Stimulering Sport (SPUK)

In 2020 worden de consequenties van de verruiming van de btw-sportvrijstelling verder in beeld gebracht en daaruit voortkomende maatregelen geëffectueerd.

Gemeenschappelijke regeling

Verbonden partij Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM)/De Buitenlanden (BTL)
Het RAUM/BTL zet zich in voor het verzekeren van een evenwichtige ontwikkeling van de recreatie en de watersport op en rondom het meer en aangrenzende gebieden. Het RAUM/BTL zet zich ook in voor het tot stand brengen, bewaren en onderhouden van het landschap in het recreatiegebied.