Programma 2: Sociaal domein

• Uitvoering geven aan de Sportnota 2020-2023.
  • Uitvoering geven aan het lokaal sportakkoord.
  • Subsidiëren van combinatiefuncties en buurtsportcoaches voor verschillende doelgroepen.
  • Sport op een positieve manier onder de aandacht brengen van inwoners.
  • Subsidiëren en ondersteunen van sportverenigingen, met bijzondere aandacht voor sport voor specifieke doelgroepen en de daarvoor benodigde deskundigheid.
  • Aanbieden van sport en bewegen in de wijk.
  • Verbinding zoeken tussen sport en Sociaal domein.
  • Uitvoering geven aan de sportpunten uit het coalitieakkoord.

Toerisme en recreatie

Het concept Zee van Tijd wordt verder ontwikkeld om de aantrekkelijke recreatieve plekken en activiteiten in de gemeente bekendheid te geven. De website, Heemskerkzeevantijd.nl, wordt vernieuwd en aangevuld. Daarnaast worden er fysieke uitingen in het leven geroepen. Denk hierbij aan een plattegrond, de marketing en acties in het centrum. Door middel van samenwerking met organisaties en stakeholders wordt het concept verder ingevuld.

Cultuur

• Uitvoering geven aan het beleidsplan Cultuur.
  • Initiatieven ontplooien om meer bekendheid aan het cultuuraanbod te geven
  • Ondersteuning bieden (inhoudelijk en financieel) bij:
    • De uitvoering van amateurkunst en cultuurparticipatie.
    • De uitvoering van een divers en laagdrempelig aanbod aan kunst- en cultuurvormen door cultuur(historische) verenigingen.
    • Culturele evenementen in samenwerking met lokale organisaties.
  • Subsidie verlenen aan eigenaren van gemeentelijke monumenten op basis van de Subsidieverordening Gemeentelijke monumenten Heemskerk 2012.
  • Aanschaffen van een kunstwerk.
  • Uitwerken van de Regionale Cultuurvisie 1.0.
  • Versterken van de verbinding tussen cultuur en het Sociaal domein.
  • Prestatieafspraken maken voor de uitvoering van de bibliotheektaken.
  • Prestatieafspraken maken met het Cultuurhuis Heemskerk voor de uitvoering van toegankelijk en kwalitatief muziekonderwijs en cultuureducatie.

Speelruimte

Vanaf 2019 worden de nieuwe speelplekken afgeschreven over 15 jaar. Bij nieuwe speelplekken wordt ingezet op variatie in de wijk (natuur of traditioneel), de beweegrichtlijnen, bevordering van sociale cohesie in de buurt door de buurt bij de plannen te betrekken, klimaatadaptatie (hitte en droogte) en biodiversiteit (speelplek vergroenen). In 2020 wordt nieuw speelbeleid ontwikkeld waarin de motie van de raad verwerkt wordt.

Overzicht faciliteringsbeleid evalueren

Eén van de overzichten waarin de indirecte subsidies via de gemeentelijke accommodaties worden gepresenteerd is het overzicht Faciliteringsbeleid inzake subsidies en indirecte subsidies op accommodaties, dat als bijlage bij de voorjaarsnota is toegevoegd. Dit overzicht wordt in 2020 geëvalueerd.

Zwembad

In 2019 wordt een richting bepaald voor de toekomst van de zwembaden in Heemskerk en Beverwijk naar aanleiding van het gezamenlijke onderzoek naar vier scenario's. In 2020 wordt deze richting nader uitgewerkt.