Begroting 2020

Programma 2: Sociaal domein

Context en achtergronden

Gespecialiseerde jeugdhulp

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor alle jeugdhulp. Het gaat hierbij om jeugdbescherming, jeugdreclassering, jeugd-geestelijke gezondheidszorg (GGZ), jeugd-verstandelijke beperking (VB), verslavingszorg voor jongeren, jeugd- en opvoedhulp, jeugdzorg in een gesloten instelling, pleegzorg en crisiszorg. De gemeente heeft als taak om meer preventief en dichtbij inwoners ondersteuning te organiseren. Samen met aanbieders, met nieuwe contractafspraken en met proberen (pilots) wordt gewerkt aan het omvormen van specialistische voorzieningen naar algemene voorzieningen. Dit is een proces dat meerdere jaren beslaat.
Er wordt geïnvesteerd in preventie en vroegsignalering om erger te voorkomen, zie ook programmaonderdeel Welzijn, zorg en gezondheid, waarin de algemene voorzieningen staan beschreven. Bij de transformatie wordt op lokaal en regionaal niveau samengewerkt.
De transformatie is in volle gang. De eerste resultaten zijn positief. Maar we zijn er nog niet. De ondersteuning en hulp kan altijd beter, meer passend en nog meer in aansluiting op de behoeften van jeugdigen en of hun ouders. Ook in 2020 blijft het zoeken naar en ontwikkelen van nieuwe mogelijkheden om jeugdigen en hun ouders zo passend mogelijk te ondersteunen.
Het landelijk actieprogramma Zorg voor Jeugd is gestart met als doel de transformatie een extra impuls te geven. In dat kader is IJmondiaal een transformatieplan 2018-2020 opgesteld, waarvoor door het Rijk extra middelen beschikbaar zijn gesteld.

Toegang gespecialiseerde jeugdhulp

De gemeentelijke toegang tot de gespecialiseerde jeugdhulp is binnen de IJmondgemeenten ondergebracht bij het CJG IJmond. Daarnaast kunnen jongeren ook via huisarts, medisch specialist, jeugdarts, gecertificeerde instelling, rechter en Veilig Thuis toegang krijgen tot gespecialiseerde jeugdhulp. De toegang tot de jeugdhulp wordt betrokken bij de integratie van de gemeentelijke toegangstaken.

(Passend) onderwijs

Met onderwijs wordt een basis gelegd voor bestaanszekerheid, welvaart en welzijn. Het onderwijs in Heemskerk is voor iedereen toegankelijk. De school is een plek waar leerlingen zich ontplooien, waar wordt geleerd en geoefend en waar kinderen leren omgaan met verschillen. Kinderen en jongeren kunnen hun talenten ontwikkelen en een passend opleidingsniveau behalen. De Wet passend onderwijs biedt een passende onderwijsplek voor ieder kind. De uitvoering ligt bij het onderwijs. Het is belangrijk dat er een goede samenwerking is tussen (passend) onderwijs en (gespecialiseerde) jeugdhulp. Heemskerk werkt in dit kader samen met de gemeenten in de IJmond, de gemeenten Uitgeest en Castricum en de samenwerkingsverbanden voor primair en voortgezet onderwijs. Daarnaast zet de gemeente zich ervoor in dat schooluitval wordt tegengegaan en dat zoveel mogelijk jongeren een startkwalificatie halen.

Onderwijshuisvesting

De zorgplicht van de gemeente voor de voorzieningen huisvesting onderwijs is vastgelegd in de Wet op het primair onderwijs (Wpo), de Wet op de expertisecentra (Wec) en de Wet op het voortgezet onderwijs (Wvo). In deze onderwijswetten is vastgelegd dat de gemeenteraad verplicht is een verordening vast te stellen. Met het vaststellen van de verordening Voorzieningen huisvesting onderwijs wordt rechtsongelijkheid tussen het openbaar en bijzonder onderwijs en ook tussen de bevoegde gezagsorganen van het basis, speciaal en voortgezet onderwijs onderling voorkomen. Met het vaststellen van de verordening wordt voldaan aan het uitgangspunt van de materiële gelijkstelling (artikel 23 Grondwet).
In het kader van de gemeentelijke zorgplicht verplichten de onderwijswetten de gemeenteraad in de regeling minimaal de volgende onderdelen op te nemen:

  • Het bekostigen van de voorzieningen huisvesting onderwijs van de op het grondgebied van de gemeente gelegen scholen.
  • Het vaststellen van de voorzieningen huisvesting onderwijs die door de bevoegde gezagsorganen kunnen worden aangevraagd.
  • De plicht van het college om een bekostigingsplafond voor het bekostigen van de voorzieningen huisvesting onderwijs vast te stellen.
  • Het vaststellen van procedures die zowel de gemeente als de bevoegde gezagsorganen moeten volgen.
  • Het vaststellen van de wijze waarop prioriteiten worden gesteld als het bekostigingsplafond niet voldoende is om alle aangevraagde voorzieningen huisvesting onderwijs toe te kennen.

Verbonden partij

Schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten regio Zuid- en Midden-Kennemerland
In 2020 wordt onverminderd uitvoering gegeven aan de centrale registratie. Voor de gehele regio Zuid- en Midden-Kennemerland ontstaat één actueel en volledig bestand van 4-tot 23-jarigen met informatie over onder andere schoolbinding, verzuim en startkwalificatie, waarvan gemeenten voor de uitvoering van hun wettelijke leerplicht- en Regionaal Meld- en Coördinatiepunt (RMC)-taken gebruik kunnen maken.

ga terug