Programma 3: Fysiek domein

Context en achtergronden

Woonbeleid

Eind 2019 heeft de raad de woonvisie Beverwijk Heemskerk 2025 vastgesteld. Er is sprake van een flinke woningbouwopgave en beperkte ruimtelijke mogelijkheden. Daarnaast spelen er vragen rond samenstelling, kwaliteit en betaalbaarheid van de woningvoorraad. In naoorlogse wijken speelt ook de afweging tussen herstructurering of renovatie. Het langer zelfstandig wonen en de extramuralisering van de zorg zijn ontwikkelingen die het woonbeleid direct raken. Datzelfde geldt voor de verduurzaming van de woningvoorraad. In het kader van het Regionaal Actieprogramma Wonen (RAP) Zuid-Kennemerland/IJmond 2016-2020 zijn er regionale samenwerkingsafspraken gemaakt, onder meer over de woningbouwopgaven en - productie. Het is nog onduidelijk of en hoe het RAP na 2020 wordt voortgezet. De gemeente Heemskerk maakt onderdeel uit van de Metropoolregio Amsterdam (MRA). De druk op de woningmarkt binnen de metropool is groot. Er zijn afspraken gemaakt over het realiseren van een omvangrijk woningbouwprogramma om deze druk te verlichten.

Klimaatadaptatie

Om in de toekomst prettig te kunnen wonen, werken en recreëren moet bij het (her)inrichten van de omgeving rekening worden gehouden met de klimaatverandering (hevige regenval, droogte en hitte) die zich steeds duidelijker manifesteert. Alle hierbij betrokken vakdisciplines, andere overheden en marktpartijen zijn hiervoor gezamenlijk verantwoordelijk en spelen een belangrijke rol. Het Rijk heeft de deltabeslissing Ruimtelijke Adaptatie genomen waarin concrete acties zijn overeengekomen. Een van deze acties is dat gemeenten in 2020 een programma hebben opgesteld om in 2050 gereed te zijn voor de dan optredende klimaatwijzigingen. Samen met de klimaatopgave krijgen de thema’s duurzaamheid, gezondheid en biodiversiteit een prominente rol bij het toekomstbestendig herinrichten van de openbare leefomgeving.

Omgevingswet

De Omgevingswet bundelt en moderniseert in één wet alle wetten voor de leefomgeving. Vanaf 2021 treedt de wet in werking. De Omgevingswet heeft als doel om alle onderdelen van de fysieke leefomgeving met elkaar in samenhang te brengen. Met ruimte om lokale initiatieven mogelijk te maken en oplossingen op maat te creëren.

De Omgevingswet vraagt daarom een manier van werken die voor sommige overheden, ambtelijk en bestuurlijk, anders is: integraal, in samenhang en afstemming. Het vraagt flexibiliteit met oog voor wat kan en mag. En het is de bedoeling dat overheden plannen en beleid maken, uitvoeren en evalueren in samenwerking met de samenleving.

Verbonden partijen

Tweede Tranche Herstructurering
Met de herstructurering wordt bijgedragen aan de verbetering van de leefomgeving en de gemeentelijke doelstellingen op het gebied van wonen. Deze doelstellingen zijn vastgelegd in de samenwerkingsovereenkomst voor de Tweede Tranche Herstructurering.

GEM Broekpolder
De gemeenten Beverwijk en Heemskerk hebben een gezamenlijk projectbureau Broekpolder ingesteld. Dit projectbureau werkt samen met marktpartijen binnen de daartoe opgerichte GEM aan de afronding van de Broekpolder.