Programma 3: Fysiek domein

Woonbeleid

Op basis van de woonvisie Beverwijk Heemskerk 2025 zijn prestatieafspraken gemaakt met de woningcorporaties Woonopmaat en Pré Wonen. Dan gaat het over onderwerpen als de woningvoorraad, de betaalbaarheid en woonruimteverdeling, maar ook over de inzet op duurzaamheid, leefbaarheid en wonen en zorg. Daarnaast zijn of worden met tal van andere stakeholders afspraken gemaakt om de doelen uit de woonvisie en het Regionaal Actieprogramma Wonen te realiseren. De inzet richt zich op intensivering van het woningbouwprogramma met verdichting als uitgangspunt.
Verdichting leidt tot compacter bouwen en meer hoogbouw. Bij nieuwbouwlocaties wordt conform de regionale woningbouwafspraken ingezet op 30% sociale huur. Gemeente Heemskerk en Woonopmaat brengen samen in kaart welke projecten worden opgepakt in het kader van herstructurering en renovatie (projectenkaart). Waar mogelijk wordt ingezet op versnelling. Na uitvoering van de reconstructie van de Tolweg wordt gestart met de realisatie van de nieuwe woontorens aan de Debora Bakelaan. In 2020 start een pilot verhuisregeling senioren om de doorstroming van senioren van eengezinswoningen naar kleinschaligere woonvormen te bevorderen.

Omgevingswet

Omgevingsvisie
Medio 2019 is gestart met het opstellen van de Omgevingsvisie om deze eind 2020 ter besluitvorming aan te kunnen bieden. Met specifiek aandacht voor ontwikkelingen Tolhek, stationsomgeving en het centrumgebied. Daarna wordt een start gemaakt met de ontwikkeling van het Omgevingsplan.

Implementatie Omgevingswet
Intern wordt er nu en de komende jaren gewerkt aan de veranderingen in de bedrijfsvoering die de wet van ons vraagt. Te denken valt aan dienstverleningsconcepten, vormgeven aan participatie, deregulering, aansluiten bij landelijke digitale voorzieningen, etc. Daar is een projectorganisatie voor samengesteld met diverse werkgroepen.

Participatie
Bewoners, ondernemers, beleidsmedewerkers, gebiedskenners en regionale partners worden gevraagd om input te leveren aan de ontwikkeling van de Omgevingsvisie. Perspectieven en toekomstbeelden worden hierdoor breed opgehaald bij deze doelgroepen waarmee wordt gewerkt aan een lange termijnvisie voor Heemskerk en de keuzes die daarbij horen.

Regionale samenwerking
De gemeenten Velsen en Beverwijk zijn (naast andere buurgemeenten en stakeholders) betrokken bij de ontwikkeling van de Omgevingsvisie Heemskerk.