E Bedrijfsvoering

Informatievoorziening, informatie- en communicatietechnologie (ICT)

Informatiebeleid

Het inzetten van informatie- en communicatietechnologie (ICT) is geen doel op zich maar dient bij te dragen aan dienstverlening en een efficiënte en effectieve bedrijfsvoering. Conform de regionaal door de raden vastgestelde informatievisie volgen we de landelijke ontwikkelingen nauwgezet vanuit de positie van slimme volger.

Onder de noemer Samen Organiseren werken gemeenten, en dus ook Heemskerk, onder VNG-vlag aan het bouwen van een gemeentelijke gemeenschappelijke infrastructuur (GGI). Dit door gemeenten uitbesteed en besloten netwerk, is de basis voor contact met de digitale buitenwereld.
Ook vinden onder VNG-vlag aanbestedingen van generieke software- of hardwarevoorzieningen steeds meer in gezamenlijkheid plaats. Denk hierbij aan mobiele en vaste telefonie, multifunctional printing, callcenter software, gebruik Microsoft software etc.

Datagedreven werken

Bij veel gemeenten staat datagedreven werken hoog op de agenda. Gemeenten beheren erg veel gegevens, maar zijn nog onvoldoende in staat deze effectief te benutten.
Bij de gemeente Heemskerk  worden stappen gezet om meer datagedreven te gaan werken. Het combineren van data en het slim gebruiken hiervan moet bijdragen aan betere beleidsvoorbereiding en -uitvoering.

Technische infrastructuur

In 2020 wordt de technische infrastructuur op onderdelen gefaseerd gemoderniseerd, met name de werkplekken worden weer up-to-date gebracht. Ook wordt steeds meer software in de cloud aangeboden. De benodigde middelen zijn opgenomen in de Meerjarenplanning 2020-2023. Met deze vernieuwingsslag wordt er tevens ingespeeld op de ontwikkelingen in de markt

Gegevensbescherming

Het beveiligen van informatie en het beschermen van gegevens heeft een hoge prioriteit. Naast technische en juridische invalshoeken gaat het ook om houding en gedrag van iedereen die met gegevens omgaat. Continue wordt gewezen op het bewust omgaan met informatie en privacygevoelige gegevens en systemen. Leidraad is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Daarnaast worden de adviezen en voorbeelden van de Informatiebeveiligingdienst (IBD) en VNG opgevolgd. Via de ENSIA methodiek wordt aan de gemeenteraad en diverse ministeries verantwoording afgelegd.