F Verbonden Partijen

Bestuurlijke vertegenwoordiging

Wethouder dhr. Q.J.A. Rijke

Behartigd openbaar belang

De gemeente Heemskerk en stichting Woonopmaat hebben hun krachten gebundeld teneinde acht (oorspronkelijk elf) projectlocaties binnen de gemeente Heemskerk te (her)ontwikkelen in een CV. De herontwikkeling omvat de sloop van verouderde sociale huurwoningen en de ontwikkeling en realisatie van onder meer sociale huurwoningen en koopwoningen. Ook wordt het openbaar gebied ingericht. In samenwerking worden plannen voor de locaties gemaakt en werkzaamheden uitgevoerd.

Visie op de verbonden partij

De gemeente en de stichting zijn overeengekomen hun samenwerking bij de (her)ontwikkeling van de acht (oorspronkelijk elf) projectlocaties uit te (doen) voeren door middel van de inmiddels opgerichte GEM Herstructurering Heemskerk, ook wel de Tweede Tranche Herstructurering (TTH) genoemd. De GEM houdt zich bezig met de locatieontwikkeling: de ontwikkeling van de deelgebieden, in hoofdzaak bestaande uit grondverwerving, de sloop van de bestaande gebouwen, sanering, het vervaardigen van een wijkontwikkelingsvisie, het bouwrijp maken en woonrijp maken en de uitgifte van bouwkavels. Partijen delen de risico’s evenredig met betrekking tot de grondexploitatie. De GEM wordt vormgegeven door het in het leven roepen van een CV Tweede Fase Heemskerk en daaronder liggend drie Bv’s, de Gemeente Heemskerk BV, GEM Herstructurering Heemskerk Beheer BV en Woonopmaat BV.

Beleidsvoornemens 2020-2023

In 2010 is de Tweede Tranche Herstructurering gestart. In 2013 zijn de projectlocaties De Velst en de Debora Bakelaan en in 2015 is het project Coornhertstraat ontvlochten uit de Tweede Tranche Herstructurering, waarna nog acht locaties resteren. Van de resterende acht locaties zijn er zeven gereed. De laatste locatie, de Simon van Haerlemstraat, is in ontwikkeling. Naar verwachting vindt afronding plaats in 2020/2021.

Wijziging belang

Er hebben zich geen veranderingen voorgedaan in het belang dat de gemeente in de GEM Herstructurering heeft. De gemeente Heemskerk BV heeft een belang van 49% in de CV Tweede Fase, Woonopmaat BV heeft ook een belang van 49% in de CV en de GEM Herstructurering Heemskerk Beheer BV heeft een belang van 2% in de CV Tweede fase.

Bedragen x € 1.000

Financiële gegevens

Eigen vermogen

Vreemd vermogen

Resultaat voor bestemming

Financiële bijdrage van de gemeente

Bron

Toelichting financiële gegevens

Voor de TTH wordt geen geprognosticeerde balans opgesteld. De gegevens voor 2019 zijn afkomstig uit de concept Jaarrekening 2018.

Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen

Gelet op de eindfase van de TTH en de beperkte risico’s zijn er geen risico’s die niet binnen het geprognosticeerde resultaat opgevangen kunnen worden.