F Verbonden Partijen

Vestigingsplaats

Beverwijk

Verplichte deelname

Ja, respectievelijk Wet veiligheidsregio’s en Wet algemene bepalingen omgevingsrecht/overige taken: nee

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)

Deelnemende partijen

Gemeenten Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest, Velsen, Haarlem, Purmerend en Beemster, Bloemendaal, Edam-Volendam, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Wormerland en Zandvoort alsmede de Provincie Noord-Holland

Bestuurlijke vertegenwoordiging

Wethouder G.J.W de Vries en wethouder mw. A. van Dijk

Behartigd openbaar belang

Omgevingsdienst IJmond heeft tot doel het zo effectief en efficiënt mogelijk voorbereiden, waaronder (gevraagd en ongevraagd) adviseren en het (laten) uitvoeren van de integrale milieutaken van de deelnemers. Daarbij maken de Omgevingsdienst en de deelnemende gemeenten toetsbare afspraken over de omvang en de kwaliteit van de te leveren producten en diensten, evenals de daaraan verbonden kosten. In navolging van de afspraak tussen het Rijk, het interprovinciaal overleg (IPO) en de vereniging van Nederlandse gemeenten (VNG) om regionale uitvoeringsdiensten (RUD) op te richten, fungeert de Omgevingsdienst sinds 1 januari 2013 als uitvoeringsdienst voor de gemeenten die bij de Omgevingsdienst zijn aangesloten. Voor deze gemeenten voert de Omgevingsdienst minimaal de milieuhandhaving van zware bedrijven en de ketenhandhaving asbest en grond uit (het zogenaamde basistakenpakket). In het kader van de decentralisatie van de handhavingstaken zijn de provinciale bedrijven in de aangesloten gemeenten ook bij de Omgevingsdienst ondergebracht. De provincie heeft ook de bevoegdheid voor de vergunningverlening, toezicht en handhaving inzake de Wet bodembescherming gemandateerd aan de Omgevingsdienst voor het werkgebied van de Omgevingsdienst. Naar aanleiding van een wijziging van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, zijn de gemeenten die het basistakenpakket lieten uitvoeren op basis van een dienstverleningsovereenkomst per 1 mei 2017 toegetreden tot de Gemeenschappelijke regeling.

Visie op de verbonden partij

Het behouden en, waar mogelijk, verbeteren van de milieukwaliteit waarbij duurzaamheid en leefbaarheid als standaard centraal staan. Vanwege het verlopen van het Milieubeleidsplan 2014-2018 zal voor de periode 2019-2023 een nieuw Milieubeleidsplan vastgesteld worden waaraan vanaf 2019 uitvoering gegeven wordt. Speerpunten zijn de intensivering van de verduurzaming van de bestaande bouw en bedrijfsterreinen en het streven naar een gezonde luchtkwaliteit die voldoet aan de normen van de Wereldgezondheidsorganisatie. In het plan worden de ambities ten aanzien van de energietransitie, klimaatadaptatie, luchtkwaliteit en de circulaire economie vastgelegd. Voor het verbeteren van de kwaliteit van fysieke leefomgeving zijn beleidsnotities vastgesteld op het gebied van milieuhandhaving, geluid, Schiphol, bodem en externe veiligheid. Ten aanzien van deze wettelijke taken is de ambitie om (blijvend) aan de wettelijke normen te voldoen.

Beleidsvoornemens 2020-2023

De Omgevingsdienst IJmond heeft zelf geen beleidsdoelstellingen en is een uitvoerende dienst. Wel heeft de Omgevingsdienst een doelstelling ten aanzien van de uitvoering van haar taken. Per deelnemende gemeente wordt voor een periode vier jaren een Milieubeleidsplan geschreven. De activiteiten en beleidsvoornemens van de Omgevingsdienst liggen in het verlengde van de doelstelling met betrekking tot het milieubeleid van de gemeente Heemskerk. De gemeente Heemskerk heeft zijn voornemens in een beleidsplan verwoord. Vanwege het verlopen van dit Milieubeleidsplan zal een nieuw Milieubeleidsplan voor de periode 2019-2023 worden opgesteld.

Wijziging belang

Is gewijzigd i.vm nieuwe deelnemers. Het belang van de gemeente bedraagt nu 10,5% op basis van de nieuwe verdeelsleutel 2017-2019.

Bedragen x € 1.000

Financiële gegevens

Eigen vermogen

Vreemd vermogen

Resultaat voor bestemming

Financiële bijdrage van de gemeente

Bron

Conceptbegroting 2020 Omgevingsdienst IJmond

Toelichting financiële gegevens

Eigen vermogen 2020:

Algemene reserve € 260
Bestemmingsreserves € 168

De bijdragen voor 2020 zijn doorgerekend op basis van de nieuwe verdeelsleutel 2019-2021. Dit leidt ertoe dat de bijdragen van de deelnemers, die deel uitmaken van deze onderlinge verdeelsleutel, zijnde Beverwijk, Haarlem, Heemskerk, Provincie Noord-Holland, Uitgeest en Velsen, niet alleen verschillen van 2019 door de stijging van 3,8%, maar ook door de wijzigingen in deze onderlinge verdeelsleutel. In totaal en voor de overige deelnemers (vaste omvang BTP-en) bedraagt de stijging precies 3,8%.

Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen

Niet van toepassing