F Verbonden Partijen

Afvalschap IJmond-Zaanstreek en Huisvuilscentrale HVC

Afvalschap IJmond-Zaanstreek (en Huisvuilcentrale HVC)

Programma 3 Fysiek domein

Afvalschap IJmond-Zaanstreek (en Huisvuilcentrale HVC)

Webadres

Vestigingsplaats

Velsen

Verplichte deelname

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)

Deelnemende partijen

Gemeenten Beverwijk, Heemskerk, Velsen en Zaanstad

Bestuurlijke vertegenwoordiging

Wethouder dhr. G.J.W. de Vries

Behartigd openbaar belang

Het Afvalschap IJmond-Zaanstreek (AIJZ) heeft tot doel de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten Zaanstad, Velsen, Beverwijk enHeemskerk te behartigen met betrekking tot het beheer van de aandelen van de N.V. HVC en alles wat daartoe dienstbaar is. En daarnaast een doelmatig en
milieuhygiënisch verantwoord beheer van afvalstoffen en het ontwikkelen van beleid en uitvoering op het terrein van preventie en hergebruik.
De taken van het AIJZ zijn beperkt tot de taken die behoren bij het aandeelhouderschap van HVC; het via het bestuur van het AIJZ adviseren van de voorzitter van het AIJZ om een standpunt te bepalen namens het AIJZ in de Algemene Vergadering van HVC. Het AIJZ levert samen met het Centraal Afvalverwijderingsbedrijf West- Friesland (CAW) een commissaris binnen de raad van commissarissen van HVC. De HVC verwerkt het huishoudelijk afval van de deelnemende gemeenten. De deelname in HVC kan op indirecte wijze bijdragen, maar is niet per definitie de gemeentelijke partner om de gemeentelijke (duurzaamheid)doelen te realiseren.

Visie op de verbonden partij

Ter verwezenlijking van de doelstelling draagt het AIJZ zorg voor de be- en verwerking van de door de deelnemende gemeenten aan AIJZ overgedragen afvalstoffen die AIJZ vervolgens ter be- verwerking aanbiedt aan HVC. Daarnaast beheert AIJZ de aandelen van gemeenten Zaanstad, Velsen, Beverwijk en Heemskerk in de NV Huisvuilcentrale NH (HVC). Het AIJZ bezit 529 aandelen, zijnde 18,15% van het totaal aan aandelen HVC. Het in het aandelenkapitaal gestort eigen vermogen bedraagt € 45,45 per aandeel. De overige financiering vindt plaats met geleend geld waar de aandeelhoudende gemeenten garant voor staan. Heemskerk staat garant voor 12,5% van de aandelen AIJZ (ofwel 2,3% van het totaal aan gegarandeerde leningen). De totale omvang gegarandeerde lening ultimo 2016 bedroeg € 600 mln. Aandeelhouders staan op basis van een gezamenlijke aandeelhouders(ballotage) overeenkomst ook garant voor eventuele verliezen van HVC, de betaling van rente en aflossing voor de geldleningen die HVC is aangegaan.

Beleidsvoornemens 2020-2023

Onderzoek vindt plaats om het aandelenbezit over te dragen aan de GR Reinunie.
Daarna kan opheffing van de GR AIJZ plaatsvinden.

Wijziging belang

Niet van toepassing.

Bedragen x € 1.000

Financiële gegevens

Eigen vermogen

Vreemd vermogen

Resultaat voor bestemming

Financiële bijdrage van de gemeente

Bron

Jaarrekening 2018 en concept Begroting 2020

Toelichting financiële gegevens

Gegevens voor 2020 en verder nog niet bekend. Deze worden momenteel opnieuw berekend in verband met het uittreden van Zaanstad uit de Gemeenschappelijke regeling AIJZ.

Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen